Analýza struktury a formálních prostředků jakutského eposu oloncho na příkladu oloncha "Er soghotox"
Analysis of the structure and formal means of the Yakut epic olonkho, on the example of the oloncho "Er soghotox"
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74650Identifiers
Study Information System: 178435
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Kapišovská, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Mongolian Studies
Department
Institute of South and Central Asia
Date of defense
14. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
orální epos, oloncho, sémantické prostory, klasifikující hranice, Er Soghotox, Ellej, strukturální analýza, mýtusKeywords (English)
oral epic, olonkho, semantic space, classifying border, Er Soghotox, Ellej, structural analysis, mythPředmětem diplomové práce je interpretace jakutského eposu (oloncho) Modun Er Soghotox skrze koncept klasifikující hranice J. Lotmana. Práce se snaží nejprve zařadit dané oloncho do širšího žánrového kontextu v rámci jakutského folkloru. Pro vymezení žánrové je důležitá formální stránka textu, proto se práce pokouší o popis některých nejčastějších distinktivních rysů, především aliterace a paralelismu. Druhá část práce se pokouší o analýzu světů oloncha jako Lotmanových sémantických prostorů. Každý svět si udržuje od ostatních výrazně odlišné sémantické prostředí. Přechod hranice mezi těmito prostory rozehrává děj oloncha. Poslední část se snaží pochopit úlohu hrdiny v olonchu, především jakožto mediátora mezi jednotlivými sémantickými prostory.
The topic of the thesis is interpretation of a yakutian epic (olonkho) Modun Er Soghotox through the concept of J. Lotman's classifying boundaries. In the begining, the thesis is trying to put the olonkho into broader genre context of yakutian folklore. Formal aspect of the text is important for the definition of the genre, therefore the work attempts to describe some of the most common distinctive features, especially alliteration and paralelism. The second part tries to analyze the worlds of olonkho as the Lotman's semantic spaces. Each world keeps significantly different semantic environment. Crossing the boundaries between these spaces initiates the plot of olonkho. The last part is trying to understand the role of the hero in olonkho, mainly as the mediator between the semantic spaces.