Geraldine Mucha. Sonda do života a díla skladatelky
Geraldine Mucha. A probe into the life and work of a female composer
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74345Identifiers
Study Information System: 154688
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Consultant
Zdrálek, Vít
Referee
Havelková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies - Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
5. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Geraldine Mucha, skladatelka, ženská biografie, gender, Československo, BritánieKeywords (English)
Geraldine Mucha, female composer, female biography, gender, Czechoslovakia, BritainPředkládaná bakalářská práce pojednává o skotsko-české hudební skladatelce Geraldine Muchové (1917-2012). Cílem práce je na základě dostupných pramenů kriticky zhodnotit skladatelčin přístup ke kompozici a jeho vývoj v průběhu jejího života. Hlavní důraz je kladen na analýzu kulturních a společenských faktorů, které formovaly jak samotnou kompoziční aktivitu skladatelky, tak způsob, jakým o ní hovořila. Muchovou tak představuji jako ženu konkrétní doby a kultury, která musela nalézt způsob, jak své kompoziční zájmy co nejlépe skloubit s ostatními rolemi, které chtěla či byla nucena vykonávat. Rovněž řeším, proč volila právě cestu distancování se od propagace svého díla a komponování jen nenápadně v soukromí domova. Práce je metodologicky ukotvena v literatuře problematizující psaní ženské skladatelské biografie v muzikologii. Na konkrétním případu skladatelské osobnosti, jíž se odborná muzikologická literatura dosud nezabývala, tak přispívám k diskusi o této problematice. Klíčová slova: Geraldine Mucha, skladatelka, ženská biografie, gender, Československo, Británie
This bachelor thesis is concerned with the life and work of a Scottish-Czech composer Geraldine Mucha (1917-2012). Based on existing sources, its aim is to critically analyse her approach towards composition and its development in the course of her life. An emphasis is placed on the analysis of various social and cultural factors which shaped both her compositional activities and the way in which she addressed them. I therefore present Mucha as a woman of specific era and culture who had to find a way to combine her musical interests with other roles she wished to, or was obliged to, fulfil. Moreover, I discuss why the chosen way had to include dissociating herself from any form of promotion of her work and composing inconspicuously in the privacy of her home. The thesis is methodologically anchored in literature discussing the specifics of writing a female biography in musicology. Using a specific example of a female composer not previously reflected in musicological literature I wish to contribute to the exploration of this topic. Key words: Geraldine Mucha, female composer, female biography, gender, Czechoslovakia, Britain