Camera obscura jako jedinečný nástroj záznamu skutečnosti. Možnosti jejího využití v současné výtvarné edukaci
Camera Obscura as an Unique Tool of Recording Reality. Possibilities of its Application in Contemporary Art Education
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74191Identifikátory
SIS: 174538
Kolekce
- Kvalifikační práce [18052]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pfeiffer, Jan
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
24. 5. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
analogová fotografie, výtvarná výchova, vizuální kultura, experiment, camera obscura, dírková kamera, komiksKlíčová slova (anglicky)
Analog photography, art education, visual culture, experiment, camera obscura, pinhole camera, comic stripMarie Nováčková Bakalářská práce Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy Camera obscura jako jedinečný nástroj záznamu skutečnosti. Možnosti jejího využití v současné edukaci. Práce sleduje cameru obscuru jako jedinečné médium pro uměleckou práci, popisuje její podoby v kulturně-historickém kontextu se zaměřením na současnou vizuální kulturu a pinhole fotografii. Dírková kamera je považována za nástroj pro uměleckou práci, který může podléhat tvůrci, spolupracovat s ním či být autorsky autonomní. Tyto teoretické poznatky jsou reflektovány v koncepci edukačního programu, který se zaměřuje na spojení poznávání vývoje fotografických zobrazení a vlastního vnímání jejich příběhů. Příběh a fotografování dírkovou kamerou je těžištěm i praktické části, kterou je komiks vytvořený pomocí fotografií z pinhole kamery, jehož děj je podpořen kresbou. Komiks se jmenuje Hráč na havrany a je členěn jako Bachova skladba Toccata a fuga d-moll. Klíčová slova: analogová fotografie, camera obscura, dírková kamera, výtvarná výchova, vizuální kultura, experiment, komiks
Marie Nováčková Bachelor thesis Charles University in Prague, Faculty of Education, Department of Art Education Camera obscura as an Unique Tool of Recording Reality. Possibilities of its Application in Contemporary Art Education. The thesis follows camera obscura as an unique medium for artistic work. Forms of camera obscura are described through the cultural and historical context, focusing on contemporary visual culture and pinhole photography. The pinhole camera is seen as a tool for artistic work, which can be subject to the author, can cooperate with him or can be artistically autonomus. These theoretical findings are reflected in the conception of an educational program connecting learning about the development of photographic images with the individual perception of their stories. A pinhole photography and the related story from the practical part is a comic strip created by using photographies made by pinhole camera, which storyline supported by a drawing. The comic strip is called The Ravens Player and its format is structured as Bach's composition Toccata a fuga in d-moll. Key words: analog photography, camera obscura, pinhole camera, art education, visual culture, comic strip