Variation of Relationship between Individual and Parental Education across OECD Countries
Variabilita ve vztahu mezi vzděláním rodičů a jejich potomků v zemích OECD
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74022Identifiers
Study Information System: 165777
Collections
- Kvalifikační práce [17123]
Author
Advisor
Referee
Želinský, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
6. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Následující práce zkoumá vztah bohatství na mezigenerační mobilitu vzdělání. Analýza je provedena pro 30 zemí OECD. Pozitivní a signifikantní vztah vzdělání rodičů na vzdělání jejich potomků je ukázán pomocí lineární regrese. Dále zkoumáme funkční formu mezních efektů rodičovského vzdělání, jakožto funkci bohatství. Získaná data nevykazují schopnost podpořit hypotézu mezních efektů, jakožto kvadratické funkce, konkávní na intervalu určeném možnými hodnotami bohatství. Navíc je pravděpodobné, že získané mezní efekty rodičovského vzdělání jsou kvůli problémům s endogenitou nesprávné a liší se od populačních hodnot.
This thesis investigates the presence of intergenerational transitions of education and how it relates to wealth. The analysis is conducted on a set of 30 OECD countries. Linear regression is used to show the presence of positive, signiffcant effects of maternal and paternal education on individual's education. Additionally, the we evaluate the functional form of the relationship between marginal effects of parental education and wealth. The datasets do not provide any supportive evidence for the hypothesis increasing of marginal effects being increasing and concave function of wealth on the interval of feasible wealth values. Moreover, the obtained positive marginal effects are likely to suffer by endogeneity bias.