Rozvoj komunikační schopnosti u dětí s autismem pomocí Verbálního chování - aplikované behaviorální analýzy
Developing Communication Skills in Children with Autism Using Verbal Behavior - Applied Behavior Analysis
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73874Identifikátory
SIS: 161368
Kolekce
- Kvalifikační práce [19128]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zemková, Jaroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
22. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Aplikovaná behaviorální analýza (ABA), Verbální chování - aplikovaná behaviorální analýza (VB-ABA), verbální chování, komunikace, rozvoj komunikační schopnosti, poruchy autistického spektra (PAS), autismusKlíčová slova (anglicky)
Verbal Behavior - Applied Behavioral Analysis (VB-ABA), Applied Behavior Analysis (ABA), Verbal Behavior, Communication, Development of Communication Skills, Autism Spectrum Disorders (ASD), AutismNÁZEV: Rozvoj komunikační schopnosti u dětí s autismem pomocí Verbálního chování - aplikované behaviorální analýzy AUTOR: Bc. Kateřina Chrapková KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRAKT: Diplomová práce se zabývá rozvojem komunikační schopnosti u dětí s autismem pomocí Verbálního chování - aplikované behaviorální analýzy (VB-ABA). Cílem práce je představit přístup VB-ABA jako účinnou intervenci pro osoby s poruchami autistického spektra (PAS). Jedná se o práci monografickou, převážně teoretické povahy. Empirickou část tvoří evaluační jednopřípadová studie. Obsah práce je rozřazen do šesti teoretických a jedné empirické kapitoly. První kapitola uvádí do problematiky komunikace z pohledu behaviorismu a srovnává tento přístup s pohledem klasické lingvistiky. Druhá kapitola popisuje teorie osvojení jazyka a vývoje řeči z behaviorálního a lingvistického pohledu. Třetí kapitola pojednává o rozvoji dětské řeči v rámci ontogeneze a její funkce. Čtvrtá kapitola se věnuje problematice narušené komunikační schopnosti v kontextu PAS. Pátá kapitola uvádí do problematiky praxe založené na důkazech a přináší informace o současném zahraničním výzkumu v oblasti intervencí pro osoby s PAS. Poslední teoretická kapitola je věnována VB-ABA v kontextu oboru behaviorální...
TITLE: Developing Communication Skills in Children with Autism Using Verbal Behavior - Applied Behavior Analysis AUTHOR: Bc. Kateřina Chrapková DEPARTMENT: The Department of Special Education SUPERVISOR: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRACT: This thesis deals with the development of communication skills in children with autism using Verbal Behavior - Applied Behavioral Analysis (VB-ABA). The aim of this work is to introduce VB-ABA approach as an effective intervention for people with Autism Spectrum Disorders (ASD). It is a monographic work with emphasis on a theory. The empirical part consist evaluative single-case study. The thesis is devided into six theoretical and one empirical chapter. The first theoretical chapter presents the issue of communication in a view of behaviorism and compares this approach with classical linguistics. The second chapter describes theories of language acquisition and language development from behavioral and linguistic perspective. The third chapter discusses the development of children's speech in the context of ontogeny and its functions. The fourth chapter deals with the issue of communication skills in the context of ASD. The fifth chapter introduces evidence based practice and provides information on current international research of interventions for persons...