Výtvarná výchova pro žáky se zvláštními potřebami
Art education for pupils with special needs
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73860Identifikátory
SIS: 159842
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novotná, Magdalena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
5. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
žáci se speciálními potřebami, výtvarná výchova, speciální škola, vyučování, pozorování, analýza, vzdělávací programKlíčová slova (anglicky)
Pupils with special needs, art education, special school, teaching, observation, analysis, training programTato diplomová práce je zaměřena na posouzení uplatnění vzdělávacích obsahů a cílů předmětu výtvarná výchova v zařízení pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Nejprve jsou charakterizovány rámcové vzdělávací programy a školní vzdělávací program. Následně je zde analyzován obsah školního vzdělávacího programu Základní školy a Praktické školy Svítání, o.p.s. Prostřednictvím akčního výzkumu jsou porovnány obsahy výše uvedených závazných dokumentů s realitou vyučování ve škole, která se zabývá edukací žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Akční výzkum byl realizován pomocí videozáznamu, přepisu a analýzy zaznamenaných vyučovacích hodin, zhodnocením použitých forem a metod ve vyučovací praxi, návrhem a následnou realizací didaktického projektu výtvarné výchovy se žáky této školy. Z práce s rámcovým a školním vzdělávacím programem vyplynulo, že analýze podrobený školní vzdělávací program je příliš zaměřený pouze na výtvarné techniky a konkrétní témata, téměř nereflektuje obsah rámcového vzdělávacího programu a velice omezeně pracuje s učivem a očekávanými výstupy v něm uváděnými. Učitelé mají jen malý prostor pro motivaci zaměřenou na aktuální témata a výtvarnou tvorbu. Akční výzkum však ukázal, že tyto konkrétní nedostatky školního vzdělávacího programu si výtvarný pedagog uvědomuje a...
This thesis is focused on assessing applications of educational contents and goals of the subject Art in the school for pupils with special educational needs. Firsly are characterized the Framework educational programme and School educational programme. Consequently is analyzed the content of School educational program at Elementary and Practical school Svítání, o.p.s. Through action research there are compared the contents of the above binding documents with reality of teaching in the school, which deals with the education of pupils with special educational needs. Action research was realized through video record, transcriptions and analysis of recorded lessons, evaluation of used forms and methods in teaching practice, suggestions and subsequent implementations of didactic art education project with pupils of this school. The work with Framework and School educational programme revealed that the School educational programme subjected to analysis is too focused only on art techniques and specific themes, almost disregards Framework educational programme and very limitedly works with curriculum or expected outcomes discussed herein. Teachers have just narrow space for motivation focused on actual topics and art work. Action research has shown that these specific and serious deficiencies of School...