Rozvoj lektorů celoživotního odborného vzdělávání zdravotnických pracovníků
Development of Lecturers of Lifelong Learning for Healthcare Professionals
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73858Identifiers
Study Information System: 172833
Collections
- Kvalifikační práce [18099]
Author
Advisor
Referee
Tureckiová, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
personální práce, řízení lidských zdrojů, personální činnosti, rozvoj a vzdělávání pracovníků, učící se organizace, motivace, oddanost, angažovanost, andragogika, lektorKeywords (English)
Personnel work, human resource management, personnel activities, development and education of workers, learning organisation, motivation, commitment, involvement, andragogy, lecturerDiplomová práce Rozvoj lektorů celoživotního odborného vzdělávání zdravotnických pracovníků se zabývá vlivem rozvoje a vzdělávání pracovníků v organizaci na faktory ovlivňující pracovní chování. Teoretická část práce definuje pojmy patřící k personálním činnostem každé organizace v oblasti řízení lidských zdrojů a zaměřuje se zejména na rozvoj a vzdělávání. Jsou zde rozebrána specifika této oblasti týkající se vzdělavatelů a blíže je pozornost věnována konkrétní vybrané skupině lektorů zabývajících se vzděláváním očních specialistů v kontaktologii. Výzkumná část práce je zaměřena na verifikaci výzkumného předpokladu, kterým je pozitivní vliv rozvoje a vzdělávání pracovníků na jejich pracovní výsledky a faktory ovlivňující jejich chování. V rámci této části práce je rozpracováno kvantitativní šetření za využití dotazníkové metody a semistrukturovaných rozhovorů s lektory a vedoucími pracovníky vybraných organizací. Následně jsou zde prezentovány výstupy daného šetření, které jsou také analyzovány společně s identifikací silných a slabých stránek. Poté jsou v práci načrtnuta obecná doporučení pro sledovanou organizaci, která vyplývají z teoretických východisek a závěrů kvantitativního šetření. V závěru jsou vysloveny návrhy stran možného využití výstupů diplomové práce v rámci oboru Management vzdělávání.
The thesis titled Development of Lecturers of Lifelong Learning for Healthcare Professionals examines the impact of development and education of workers in an organisation on the factors influencing professional behaviour. The theoretical part of the thesis defines the terms pertinent to the personnel-related activities of each organisation in the field of human resource management and is focused particularly on development and education. It analyses the specifics of this field regarding educators and more detailed attention is paid to the specific selected group of lecturers engaged in educating eye care professionals in contactology. The research part of the thesis concentrates on verifying the research assumption, which is the favourable impact of development and education of workers on their professional results and on the factors influencing their behaviour. This part of the thesis contains a quantitative survey carried out using the questionnaire method and semi-structured interviews with the lecturers and executives of selected organisations. Subsequently, it presents the outcomes of the given survey, which are also analysed, along with identification of strengths and weaknesses. The thesis then outlines general recommendations for the examined organisation, which are based on the...