Historický vývoj školy v Loděnici v regionálním kontextu
Historical development of the Loděnice school in the context of its region
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73856Identifiers
Study Information System: 161521
Collections
- Kvalifikační práce [18847]
Author
Advisor
Referee
Stará, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Historický vývoj, primární dokumenty (kroniky, dokumentace školy, inspekční zprávy), zákonné normy, region Beroun, LoděniceKeywords (English)
Historical development, primary documents (chronicals, school documentation, inspection reports), law standards, region of Beroun, LoděniceCílem práce je doložit a zmapovat souvislý vývoj školství v obci Loděnice v berounském regionu, v němž se nachází. Prvořadým pramenem, se kterým autorka pracuje, jsou školní kroniky uložené ve Státním okresním archivu v Berouně a fondy školy v Loděnici. Práce má historický charakter, proto autorka užívá práci s prameny, historicko-komparativní metodu, analýzu, syntézu a metodu rozhovoru. Práce ukázala konkrétní období této školy, a to její vývoj v letech 1782 - 1945. Autorka s použitím archivních pramenů dokládá vývoj školství v obci Loděnice s užitím stanovených kritérií. Ve své práci dále mapuje berounský region, jeho rozvoj v oblasti zemědělství a průmyslu. Poukazuje na to, jaký vliv měl rozvoj v těchto oblastech na oblast školství. Klíčová slova Historický vývoj, primární dokumenty (kroniky, dokumentace školy, inspekční zprávy), zákonné normy, region Beroun, Loděnice.
The aim of this thesis is to show evidence and map a continuous educational development in the town of Loděnice in the Beroun region, where it is situated. The primary resources the author works with are school chronicles kept in the State regional archive in Beroun and school funds in Loděnice. The thesis has got a historical character, the author therefore uses work with sources, historical-comparative method, analysis, synthesis and interview. The thesis shows a specific period of this school, i.e. its development in 1782-1945. The author using the archive resources documents the educational development in Loděnice town in respect to the specified criteria. Furthermore, she maps the region of Beroun, its agricultural and industrial development. She highlights what influence the development in these areas had on education. Keywords Historical development, primary documents (chronicals, school documentation, inspection reports), law standards, region of Beroun, Loděnice.