Studie genderových postojů žáků a žákyní devátých ročníků vybraných základních škol
Study of gender stereotypes of students (both girls and boys) of the selected basic schools
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73664Identifiers
Study Information System: 161895
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
Gender, genderové stereotypy, rodina, rovné příležitosti mužů a žen, škola, volba povolání, vzděláváníKeywords (English)
Gender, gender stereotypes, family, equal opportunities for men and women, school, vocational selection, educationCílem diplomové práce je zjistit, zda jsou žáci a žákyně devátých ročníků vybraných základních škol ovlivněni genderovými stereotypy a zda se genderové stereotypy promítají do jejich představ, vnímání a rozhodování. Teoretická část práce obsahuje kromě vymezení pojmu gender i kapitoly týkající se teorií genderu, postojů, genderových stereotypů, rovných příležitostí mužů a žen v zaměstnání, role muže a ženy v rodině. Stěžejní kapitola se týká oblasti genderu a vzdělávání. Praktická část diplomové práce je zaměřena na mapování žákovských postojů dotýkajících se oblasti genderu. Pomocí dotazníkového šetření byla získána data celkem od 204 žáků a žákyň. Získané výsledky byly konfrontovány s poznatky, které uvádí odborná literatura.
The thesis is aimed at finding if the ninth-year students (both girls and boys) of selected basic schools have been affected by gender stereotypes, and if the gender stereotypes approach their ideas, perception and decision making. Besides gender concept, the theoretical part also includes chapters related to gender theories, attitudes, gender stereotypes, equal opportunities for men and women in occupation, and the role of men and women in a family. The central chapter deals with topics of gender and education. The practical part of the thesis is focused on determining students'attitudes towards gender area. Using questionnaire inquiry, the author has got data from 204 students (both girls and boys). The obtained data were faced with finding from the relevant literature.