Tvorba a pilotní testování výukových materiálů pro Geologický park Přírodovědecké fakulty UK
Creation and testing of educational materials for the Geological park of Faculty of Science
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73569Identifiers
Study Information System: 138217
Collections
- Kvalifikační práce [20130]
Author
Advisor
Referee
Matějka, Dobroslav
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Geology for Secondary Schools - Teaching of Biology for Secondary Schools
Department
Institute of Geology and Paleontology
Date of defense
7. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
geologický park, pracovní listy, výuka geologieKeywords (English)
geological park, worksheets, teaching geologyDiplomová práce je zaměřena na využití geologického parku jako prostředku získávání a upevňování znalostí z oblasti geovědních disciplín při výuce přírodopisu, biologie a zeměpisu na základních školách a středních školách všeobecně vzdělávacího charakteru. Diplomová práce je tvořena obecnou rešerší způsobu výuky geovědních disciplín na základních a středních školách všeobecně vzdělávacího charakteru na základě RVP a ŠVP včetně popisu skutečné situace na vybrané škole, kde jsem absolvoval učitelské praxe. Jsou vytvořeny a pilotně vyzkoušeny pracovní listy pro žáky a metodické materiály pro učitele jako výukový materiál pro vlastní výuku v geologickém parku. Závěrem je vyhodnocen potenciál vytvořených materiálů z hlediska zatraktivnění a lepšího zapamatování poznatků z oblasti geovědních disciplín. Klíčová slova: geologický park, pracovní listy, výuka geologie
The thesis is focused on use of the geological science park as a mean of acquiring and developing knowledge in the field of geoscience disciplines in the teaching of natural science, biology and geography at primary schools and secondary grammar schools. This thesis consists of a general retrieval of teaching geoscientific disciplines at basic schools and secondary grammar schools based on the national curriculum standarts including description of actual situation in a selected school where my teaching praxis took place. Worksheets for pupils and methodical materials for teachers will be created as means to support teaching in the geological park. Finally, the potential of the created materials will be evaluated from the attractiveness and better remembering of knowledge in geoscience disciplines point of view. Key words: geological park, worksheets, teaching geology