Mezi subjektem a objektem: "Já" v diskurzu moderní japonské literatury
Between Subjectivity and Object: Self in the Discourse of Modern Japanese Literature
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73567Identifikátory
SIS: 156154
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Weber, Michael
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Japonská studia
Katedra / ústav / klinika
Ústav Dálného východu
Datum obhajoby
7. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
japonská lieratura, moderní literatura, poválečná literatura, diskurs, literární postava, subjekt, naratologie, fikční světy, Mišima Jukio, Abe Kóbó, Óe Kenzaburó, Kamen no kokuhaku, Tanin no kao, Man'en gan'nen no futtobóruKlíčová slova (anglicky)
Japanese literature, modern literature, postwar literature, discourse, literary character, subject, narratology, fictional worlds, Mishima Yukio, Abe Kōbō, Ōe Kenzaburō, Kamen no kokuhaku, Tanin no kao, Man'en gan'nen no futtobōru(česky): Tato práce je rozdělena na tři části. V první je popsán vývoj japonského literárního diskursu od doby Meidži až po dobu poválečnou, s důrazem na vývoj literární postavy a subjektu v literárním díle. Ve druhé části je představen teoretický aparát pro studium a analýzu literární postavy a jejích jednotlivých složek s využitím poznatků ze současné literární teorie. Zároveň je definován vztah mezi postavou a subjektem. Ve třetí části jsou tyto poznatky aplikovány na tři konkrétní díla japonské poválečné literatury, na kterých je sledován vývoj a proměny literární postavy a subjektu. Tato díla jsou Kamen no kokuhaku o Mišimy Jukia, Tanin no kao od Abe Kóbóa a Man'en gan'nen no futtobóru od Óeho Kenzaburóa.
(in English): This thesis is devided into three parts. In the fist part, the development of literary discourse in Japan between Meiji and postwar period is described, with emphasis on the development of literary character and Subject in a work of literature. The second part theoretical apparatus for studiying and analyzing literary character is introduced, using contemporary literary theory. In that part relationship between literary character and its subject is also included. In the third part, these findings are applied on a specific literary works of Japanese postwar literature, on which development and changes of literary character are observed. The three analyzed works here are Kamen no kokuhaku by Mishima Yukio, Tanin no kao by Abe Kōbō and Man'en gan'nen no futtobōru by Ōe Kenzaburō.