Paul Éluard mezi dvěma múzami
Paul Éluard between two Muses
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73522Identifiers
Study Information System: 155015
Collections
- Kvalifikační práce [23740]
Author
Advisor
Referee
Šuman, Záviš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
French Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
4. 2. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
poezie, surrealismus, múza, Gala, NuschKeywords (English)
poetry, surrealism, Muse, Gala, NuschTato práce se bude zabývat dvěma tvůrčími obdobími francouzského básníka Paula Éluarda, která byla ovlivněna surrealistickými múzami a zároveň jeho životními partnerkami, Elenou Ivanovnou Diakonovnou (Galou) a Marií Benz (Nusch). Ve zkratce se opře o význam poezie inspirované poslední múzou Dominique Lemort. Cílem práce je porovnat básnickou tvorbu z obou období a poukázat na odlišnosti i společné charakterové vlastnosti žen, jež byly pro autora inspirací a následně pokusit se odpovědět na otázku, zda se v Éluardově tvorbě objevuje jednotná představa ženy˗múzy či nikoliv. Analýza bude provedena na verších především z básnických sbírek Capitale de la douleur, L'Amour la Poésie, La vie immédiate a Facile.
This thesis analyses two creative periods of a French poet Paul Éluard, during which he was influenced by two surrealistic Muses Elena Ivanovna Diakonovna (Gala) and Maria Benz (Nusch) who were at the same time his partners in life. Importance of a poetry inspired by the last Muse Dominique Lemort is mentioned shortly. The aim of this study is to compare poetry from both periods and point out both differences and common character features of women who inspired the author. Finally it will try to answer the question whether in the Éluard's work there is present a single idea of woman-Muse or not. Analysis was conducted on verses especially from books of poetry Capitale de la douleur, L'Amour la Poésie, La vie immédiate and Facile.