Overclaiming test - příspěvek k validizaci
Overclaiming test - contribution to validization
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73417Identifikátory
SIS: 162125
Kolekce
- Kvalifikační práce [18099]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Riegel, Karel
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
27. 5. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Overclaiming, přehánění, sebeprezentace, sociální desirabilita, vytváření dobrého dojmu, impression management, sebeklam, sebezlepšováníKlíčová slova (anglicky)
Overclaiming, self-prezentation, social desirability, impression management, self-deception, inaccurate self-presentation, self-enhancementTato bakalářská práce se zabývá validizací české verze Dotazníku přehánění vlastních znalostí (v anglické verzi Paulhus a Bruce 1990, v české verzi NÚDZ 2014). Autoři dotazníku říkají, že slouží k odhalování přehánění a sociálně žádoucího stylu odpovídání v rámci sebeposuzovacích dotazníků. Úvod teoretické části se zabývá sebeprezentaci. Další kapitoly se zaměřují na sebezlepšování v rámci dotazníků a možnosti jeho zjišťování. Závěr teoretické části se zabývá technikou přehánění a Dotazníkem přehánění vlastních znalostí. Hlavním cílem praktické části je ověření české verze dotazníku a zhodnocení jeho využitelnosti při výběrovém řízení. Výzkumu se zúčastnilo 140 osob z běžné populace a 68 účastníků výběrového řízení na pozici justičního čekatele nebo soudce. KLÍČOVÁ SLOVA Overclaiming, přehánění, sebeprezentace, sociální desirabilita, vytváření dobrého dojmu, impression management, sebeklam, sebezlepšování
The aim of this bachelor thesis is to validate Czech version of Overclaiming Questionnaire (Paulhus and Bruce 1990, Czech version NÚDZ 2014). Questionnaire authors claim that it serves as a method to assess overclaiming and socially desirable responding in self-reports. Self-presentation is presented in the introduction of the theoretical part, another chapters then focus on self-enhancement in questionnaires and techniques used to detect it. Conclusion addresses the overclaiming technique and the Overclaiming Questionnaire. Main goal of practical part is to validate Czech version of the Overclaiming Questionnaire and evaluation of its usefulness in application context. Hundred and forty people from general population participated in the research, along with sixty-eight applicants for the position of articling attorney or judge. KEYWORDS Overclaiming, self-prezentation, social desirability, impression management, self- deception, inaccurate self-presentation, self-enhancement