Learner Autonomy in English classes at a Czech Secondary Technical School
Autonomní učení anglickému jazyku v kontextu české střední odborné školy
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73365Identifikátory
SIS: 102799
Katalog UK: 990021090150106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [23978]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hanušová, Světlana
Bilanová, Markéta
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Didaktika konkrétního jazyka
Katedra / ústav / klinika
Ústav translatologie
Datum obhajoby
19. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
autonomní učení, autonomie žáka, typy autoregulace, metakognice, metakognitivní strategie, projektové hodiny, akční výzkum, princip výuky, jazykové povědomí, komunikační kompetence, rozvoj znalostí, facilitátor, sebedůvěra, vnitřní motivaceKlíčová slova (anglicky)
learner autonomy, self-regulation types, metacognition, metacognitive strategies, project-based units, action research, learner-centred approach, language awareness, learner empowerment, knowledge construction, facilitator, self-efficacy, intrinsic motivationTato disertační práce zkoumá účinnost principů autonomního učení (LA) realizovaného v kontextu střední odborné školy prostřednictvím projektových hodin, začleněných do běžných osnov čtyřletého jazykového studijního EFL programu (2011 - 2015). Tento integrovaný přístup není dosud na českých středních odborných školách běžný, ačkoliv nabízí vyučovací model, který zvyšuje ELA (English Learning Acquisition) a zlepšuje u studentů komunikační kompetence i motivaci. Smíšená metoda, založená na dlouhodobém akčním výzkumu, obsahujícím čtyři cykly a na longitudinálním kvaziexperimentu byla vybrána, (1) aby prozkoumala změny autoregulace a vývoj studijních výsledků v průběhu času; (2), aby prověřila účinnost autonomních projektů systematicky uplatňovaných v rámci přiřazené experimentální skupiny (TG) a (3) porovnala výsledky experimentální a kontrolní skupiny (CG) s ohledem na jejich autoregulaci a vývoj studijních výsledků. Pro kvantitativní výzkumnou metodu byly využity strukturovaný autoregulační dotazník (SRQ-A) a řada testů ověřujících znalosti studentů, které byly následně analyzovány pomocí statistického testování nulových hypotéz (NHST). Nástroje využívané v rámci kvaziexperimentu měly pomoci najít odpověď na dvě následující hlavní otázky: (1) zda existuje korelace mezi autoregulací a studijními...
This dissertation explores the efficacy of the learner autonomy (LA) principles implemented in secondary technical school EFL classes through project-based units incorporated into the conventional four-year language curriculum (2011-2015). This integrated approach remains uncommon in a Czech secondary technical school, even though it suggests a teaching model that enhances ELA and increases communicative competence and motivation among learners. A mixed-method design based on longitudinal four-cycle action research and quasi-experiment approaches was selected (1) to examine the changes in self-regulation and academic achievement development over time; (2) to investigate the efficacy of autonomous projects systematically applied within the assigned treatment group (TG), and (3) to compare the results of the treatment and control groups as to their self-regulation and academic achievement development. For the quantitative strand, a structured Self-Regulation Questionnaire (SRQ-A) and a series of academic tests were administered which were consequently analysed through null hypothesis statistical testing (NHST). The instruments employed within the quasi-experiment were focused on the following two major questions: (1) whether there was correlation between self- regulation and academic achievement...