Vrstevnické vztahy u dětí s poruchami chování v rané adolescenci
Peer relationships of children with behavioral disorders in early adolescence
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73255Identifiers
Study Information System: 134834
Collections
- Kvalifikační práce [19128]
Author
Advisor
Referee
Francová, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
adolescence, interpersonální vztahy, poruchy chování, vrstevníci, institucionální výchovaKeywords (English)
adolescence, interpersonal relationships, behavioral disorders, peers, institutional educationNÁZEV: Vrstevnické vztahy u dětí s poruchami chování v rané adolescenci AUTOR: Soňa Bittnerová KATEDRA (ÚSTAV) Katedra Psychologie VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Pavla Presslerová, Ph. D. ABSTRAKT: Bakalářská práce se věnuje problematice vrstevnických vztahů v období adolescence. Cílem této bakalářské práce je vytvořit sondu do vztahů mezi vrstevníky v rámci Dětského domova se školou Měcholupy, zmapovat kvalitu kolektivu jako takového a zjistit, jaký vliv má na vztahy pohlaví dětí, případně jejich rozmístění do tříd a rodinných skupin. Pro mapování vrstevnických vztahů jsem nejprve použila sociometrický dotazník B-3U, který jsem posléze doplnila dalším dotazníkem. Výsledky obou metod jsem vzájemně porovnala a vytvořila tak náhled na vztahy adolescentů v DDŠ Měcholupy. KLÍČOVÁ SLOVA: adolescence, interpersonální vztahy, poruchy chování, vrstevníci, ústavní výchova
TITLE: The peer relationships of children with behavioral disorders in early adolescence AUTHOR: Soňa Bittnerová DEPARTMENT: Department of Psychology SUPERVISOR: PhDr. Pavla Presslerová, Ph. D. ABSTRACT: In my bachelor thesis I present the issue of peer relations in the period of adolescence. The aim of this bachelor thesis is to create a probe into relationships among peers within the Dětský domov se školou Měcholupy. I tried to map the quality of the team and to find out the influence of sex and placement into school classrooms and family groups on relationships of children. For the mapping of peer relationships, I first used the sociometric questionnaire B- 3U, which I then added by another questionnaire. The results of both methods I mutually compared and created insight into the relationships of adolescents in DDŠ Měcholupy. KEY WORDS: adolescence, interpersonal relationships, behavioral disorders, peers, institutional education