Vliv hraní MMORPG na náladu hráčů
How doe's playing MMORPG influence mood of players
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73231Identifiers
Study Information System: 135771
Collections
- Kvalifikační práce [18712]
Author
Advisor
Referee
Hrabec, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
MMORPG, flow, problematické hraní, tepová frekvence, kortizolKeywords (English)
MMORPG, flow, problematic gaming, heart rate, cortisolBakalářská práce se zabývá vlivem hraní MMORPG na náladu hráče. Hlavním cílem práce je experimentálně ověřit, zda během hraní MMORPG dochází ke zlepšování nálady hráče. Tento efekt je sledován prostřednictvím dotazníkového sledování aktuálního emočního stavu probandů během dvou různých aktivit - MMORPG hry a dokumentárního filmu. Dotazníky byly administrovány respondentům před i po aktivitě, aby byl zaznamenán rozdíl vyvolaný prováděním aktivity. Na základě experimentu bylo zjištěno, že následkem hraní MMORPG došlo k výraznému zlepšení nálady ve srovnání se sledováním dokumentárního filmu. Doplňková měření dokládají, že toto zlepšení by mohlo být spojeno se vznikem prožitku flow, ke kterému dochází během MMORPG hry častěji a intenzivněji než během sledování dokumentu.
This bachelor thesis examines how doe's playing MMORPG game influences mood of the player. The main goal of research is to experimentaly verify if there is some mood boost caused by playing MMORPG game. This possible effect is examined via the BMIS questionnaire, which measures actual emotional state of player. BMIS questionnaires were administrated right before and after activity, to find out the difference caused by the activity. According to findings of this experiment playing MMORPG game significantly improves the mood, in comparison with watching documentary film. Some additional measures support the theory, that mood improvement during the game could be linked with development of the flow experience, which has, as some previous studies found out, higher probability to develop during playing MMORPG game then during other non-virtual leisure time activity such as watching documentary film.