Blues zevnitř: analýza zkušenosti bluesových muzikantů
Blues from the Inside: Analysis of the Experience of Blues Musicians
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73151Identifiers
Study Information System: 147641
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Onder, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
blues, hudební psychologie, hlubinná psychologie, archetypKeywords (English)
blues, musical psychology, depth psychology, archetypeCílem této bakalářské práce je zjistit, jak blues prožívají osoby, které tuto hudbu sami produkují. Výzkumná data jsou dvojího druhu: extenzivní a intenzivní. V extenzivní fázi výzkumu byla nejprve prostřednictvím dotazníku kontaktována větší skupina muzikantů a posluchačů. V následné intenzivní fázi část zkontaktovaných muzikantů napsala text na téma "co pro mě znamená blues". Prostřednictvím kvalitativního přístupu jsem analyzoval 16 textů s cílem předložit fenomenologický popis, zachycující, jak zkoumaní muzikanti prožívají blues a jaký smysl mu dávají. Tento fenomenologický popis bude konfrontován s různými teoretickými koncepcemi. Centrálním konceptem pro tuto práci je rámec analytické psychologie, a to především unitární realita E. Neumanna a transcendentní funkce C. G. Junga. KLÍČOVÁ SLOVA Blues, fenomenologie, hlubinná psychologie, prožívání, význam
The aim of this bachelor thesis is to determine, how the blues is experienced and percepted by people, who produce it. There are two kinds of research data: extensive and intensive. In the extensive part of the research a large group of musicians producing blues and blues listeners were questioned in a survey. In the following intensive phase of the research a part of respondents wrote a text on the topic: "What does the blues mean to me". Through qualitative approach, I analysed 16 texts with the goal to present the phenomenological description capturing the both variability and recurring patterns of how the examined musicians experience the blues. This phenomenological description ("blues from the inside") will be confronted with various theoretic conceptions. Central conception of this work is the framework of analytical psychology, especially unitary reality by E. Neumann and transcendence function by C. G. Jung. KEYWORDS Blues, phenomenology, depth psychology, experience, meaning