Vliv chudoby a sociálního vyloučení na vzdělávání žáků druhého stupně základní školy v regionu Most
The impact of poverty and social exclusion on the education of the pupils at the second grade of basic school in the Most region
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73118Identifiers
Study Information System: 136878
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Lorenzová, Jitka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
15. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Chudoba, sociální vyloučení, nízkopříjmové rodiny, ochrana dětí, rovný přístup ke vzdělávání, ekonomické aspekty vzdělávání, školní kariéra žáka, region MostKeywords (English)
Poverty, social exclusion, low-income families, child protection, equal access to education, economic aspects of education, student's school career, Most regionPředložená diplomová práce pojednává o chudobě a sociálním vyloučení v kontextu vzdělávání, a to v teoreticko-empirické rovině. Teoretická část práce poskytuje komplexní obraz fenoménů chudoby, sociálního vyloučení a nízkopříjmových rodin a následně je zachycuje směrem ke vzdělávání. Dále jsou zde objasněna teoretická východiska systému ochrany rodin a dětí. Text zaměřuje detailní pohled na specifika školního vzdělávání žáků z nízkopříjmových rodin v regionu Most, který je rozšířen kvalitativním výzkumným šetřením v praktické části práce. Výzkumná zpráva přináší interpretace dat z rozhovorů se žáky druhého stupně základních škol v Mostě, jejichž rodiny splňují atributy ohrožení chudobou. Výsledky praktické části zachycují způsob, jímž žáci vnímají vlastní vzdělávací kariéru. Výsledky výzkumných rozhovorů jsou dále konfrontovány se závěry výzkumných zpráv uvedených v teoretické části práce. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This diploma thesis deals with poverty and social exclusion in the context of education, on both a theoretical and empirical level. The theoretical part provides a comprehensive picture of the phenomena of poverty, social exclusion and low-income families and then shows them towards education. The theoretical basis of the protection of families and children is also clarified in this part. The text focuses in detail on the specifics of the schooling of students from low-income families in Most, this focus is then extended by a qualitative data survey in the practical part. The research report provides interpretation of data from interviews with primary school pupils in Most, whose families meet the poverty risk attributes. The results of the practical part capture the student's perception of their educational careers. The results of research interviews are then confronted with the conclusions of the research reports mentioned in the theoretical part. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)