Mezioborové vazby výtvarné výchovy a rozvoj smyslové citlivosti v kontextu mateřské školy
Interdisciplinary contextures of Art Education and development of sensory sensibility in the context of kindergarten
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73061Identifikátory
SIS: 119317
Katalog UK: 990018513870106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19362]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Hazuková, Helena
Oponent práce
Novotná, Magdalena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
8. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
smyslová výchova,vývoj citlivosti, předškolní vzdělávání,rozvoj smyslů, výtvarná výchova, přírodní prostředíKlíčová slova (anglicky)
sensory education, sensibility development, pre-school education, sensory development, Art education, nature environmentTeoretická část nastiňuje historické i současné představy o rozvoji smyslového vnímání dětí předškolního věku, odrážející se ve výtvarné výchově a tvorbě. Další část práce se zabývá sondou do metodiky smyslové výchovy, vysvětlení pojmu, seznámení s významem a potenciálem pro stanovování cílů předškolního vzdělávání. Poslední díl teoretické části je věnován možným rámcům mezipředmětových vazeb, vycházejících z estetických interakcí dětí s živou přírodou, zakotvených v RVP PV. Empirická část se zabývá výzkumnou sondou u kolegyň z oboru učitelství pro mateřské školy a jejich možnostmi a zkušenostmi s rozvojem smyslové citlivosti a zařazováním těchto postupů do výuky výtvarné výchovy. Praktická část pak analyzuje proměnu dětí v sociálních dovednostech uskutečněnou v rámci dlouhodobého smyslově-výtvarného projektu. Je doložena návrhy činností i mezioborovými vazbami z jiných předmětů, ze kterých proces výtvarného tvoření dětí vychází, anebo naopak k němu výtvarnými pracemi směřuje, dále kompetencemi, které se v projektu rozvíjejí, popisem jednotlivých aktivit, závěrečnou reflexí a hodnocením uskutečněných činností projektu a navrženými oborovými kontexty.
SUMMARY: The theoretical part outlines the historical and contemporary ideas about development of sensory sensibility of preschool age children, reflected in the Art Education and creation. Another part of labour deals with the probe to methodology of sensory education, explanation of the term, familiarization with the significance, and potential to settings the targets of preschool education. The last section of theoretical part is dedicated to possible frameworks of interdisciplinary contextures based on the children's aesthetic interactions with the living nature appointed in the Education programme framework for preschool education (RVP PV). The empirical part deals with the qualitative research of teaching activities of colleague from the discipline Teaching for kindergarten and their possibilities and the experience with the development of sensory sensibility and inclusion of this practice to tuition of Art Education. The practical part analyses the transformation of children in social skills, made within long-term sensory art project. The transformation of children is documented by proposals activities and interdisciplinary linkage from other subjects, from which the process of art creating based on, or conversely towards to, by art creating, further competencies, which are developed in the project,...