Náboženství jako výzva multikulturní výchovy
Religion as Challenge for Multicultural Education
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72988Identifiers
Study Information System: 93884
Collections
- Kvalifikační práce [18637]
Author
Advisor
Referee
Semrádová, Ilona
Stark, Stanislav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Philosophy
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
intersubjektivita, cizinec, multikulturalita, dialogKeywords (English)
intersubjectivity, foreigner, multiculturality, dialogNÁZEV: Náboženství jako výzva multikulturní výchovy AUTOR: Klára Pirklová KATEDRA: Katedra občanské výchovy a filosofie ŠKOLITEL: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. ABSTRAKT: Předkládaná dizertační práce Náboženství jako výzva multikulturní výchovy se věnuje tématu multikulturní výchovy, k němuž ovšem nepřistupuje z pozice sociálních věd, jak bývá běžné, nýbrž filosoficky. Naše tázání tak nevychází z předdefinovaných pojmů, nýbrž se je teprve snaží vyhmatávat. Z metodologického hlediska tedy volíme fenomenologicko-hermeneutický přístup. Přitom nás nezajímá tolik společenské hledisko multikulturality jako její osobní (intersubjektivní) rozměr, tedy setkávání tváří v tvář s druhým člověkem. Charakterem našich otázek - otázek po základech lidských vztahů, zejména pak těch výchovných - navazujeme na tradici filosofie výchovy. Zabýváme se postupně pojetím intersubjektivity u E. Husserla, B. Waldenfelse, E. Lévinase, M. Bubera, J. Patočky ad. a snažíme se tak vymezit základní podmínky dialogu s druhým-cizincem. Dialogu, který by byl oboustranně obohacující, avšak současně nebyl dialogem plochým. Ač se tématu věnujeme v teoretické rovině, pomocí řady příkladů se jej po celou dobu snažíme zasazovat zpět do činné praxe výchovy. Náboženstvím pak rozumíme odvahu vskutku se pustit do dialogu, namísto pouhého...
TITLE: Religion as Challenge for Multicultural Education AUTHOR: Klára Pirklová DEPARTMENT: Department of Social Sciences and Philosophy SUPERVISOR: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. ABSTRACT: In our thesis, we deal with the topic of multicultural education. We do not opt for the social sciences perspective, though, but choose philosophical angle, instead. Methodologically, we base on the phenomenological-hermeneutical approach. It means that we do not base our questioning on predefined terms but only aim to search for them. Our questions yet focus on face-to-face relationship with the other-foreigner. We especially deal with intersubjectivity concepts of E. Husserl, B. Waldenfels, E. Lévinas, M. Buber and J. Patočka. We try to define basic conditions of mutually rewarding dialog which at the same time would not be flat but kept its depths. Although our approach is theoretical, we try to enroot our results back into practice all the way though by giving variety of practical examples. By "religion" we then mean the effort of really giving oneself into dialog instead of just theorizing about it. The courage to let oneself really disturbed by the other, even though there is a risk of losing something important. Right here - in the dialog as undergoing crisis - we see the challenge for education in multicultural...