Naratologická analýza filmu Neopouštěj mě
Don't Leave Me: Narratological Film Analysis
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72798Identifikátory
SIS: 152419
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Čeněk, David
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filmová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra filmových studií
Datum obhajoby
11. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
naratologická analýza, dokumentární film, naratologie, neoformalismus, Neopouštěj měKlíčová slova (anglicky)
narratological analysis, documentary film, narratology, neoformalism, Don't Leave MeCílem práce Naratologická analýza filmu Neopouštěj mě je pomocí rozboru daného snímku zodpovědět otázku, jakými technikami nás může tvůrce dokumentárního filmu vést k tomu, abychom v obsahu nalezli soudržnou dějovou strukturu, a dále, zda k tomu NEOPOUŠTĚJ MĚ systematicky využívá některé postupy klasického filmu. K popsání rétorických strategií dokumentárních filmů jsem využil texty Billa Nicholse. Jako teoretický rámec samotné analýzy vyprávění byly zvoleny neoformalistický (David Bordwell, Kristin Thompsonová, Barry Salt) a kognitivně-naratologický (Edward Branigan) přístup, na jejichž základě jsem vymezil dokumentární filmy s vysokým stupněm narace. Rozborem motivací a vývoje, času a prostoru ve filmu jsem se pokusil přiblížit narativní strategie, které tvůrci filmu zvolili. Analýza prokázala, že NEOPOUŠTĚJ MĚ strukturuje jednání a promluvy protagonistů jako příběh. Dále bylo ukázáno, že zkoumaný snímek lze řadit mezi dokumentární filmy s vysokým stupněm narace a že systematicky užívá řadu postupů klasického filmu. Přínosem této práce je ukázání konkrétního způsobu, jímž lze pomocí naratologických nástrojů zkoumat vyprávění (vysoce) narativních dokumentů, a v dalším výzkumu tak lze navržený postup využít ke komplexnějšímu pojednání o takových dílech.
The aim of Don't Leave Me: Narratological Film Analysis thesis is to determine through analysis of the aforementioned film the techniques of documentary filmmakers being used to lead the viewer to discover a coherent plot structure in the content, and to ascertain whether DON'T LEAVE ME systematically uses some methods of the classical film. Texts of Bill Nichols were used to describe the rhetorical strategies of documentary films. The selected theoretical basis of the narrative analysis itself is neoformalism (David Bordwell, Kristin Thompson, Barry Salt) and cognitive narratology (Edward Branigan), which served to define documentary films with a high degree of narration. The study of motivations and development, time and space in the film was employed in order to describe narrative strategies chosen by the filmmakers. The analysis has proved that DON'T LEAVE ME structures the protagonists' action and speech as a story. Furthermore, it was shown that the analysed film can be classified as a documentary film with a high degree of narration and that it systematically utilizes numerous methods of the classical film. The contribution of this thesis is to demonstrate a specific manner of analysing the narration of (highly) narrative documentary films through narratological means; it is thus possible to...