Platónův dialog Parmenides z hlediska logiky
Plato's Parmenides from a logical point of view
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72744Identifiers
Study Information System: 127205
Collections
- Kvalifikační práce [23715]
Author
Advisor
Referee
Dostálová, Ludmila
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Logic
Department
Department of Logic
Date of defense
18. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Argument třetího člověka, teorie idejí, Platón, ParmenidésKeywords (English)
The third man argument, theory of forms, Plato, ParmenidesHlavním tématem této bakalářské práce je takzvaný "Argument třetího člověka". Jedná se o argument, který byl již za Platónova života zformulován a namířen proti jeho teorii idejí. Na tuto kritiku Platón reagoval sepsáním právě dialogu Parmenidés, ve kterém uvádí některé z námitek, které byly proti jeho pojetí idejí vzneseny, včetně argumentu třetího člověka. Po části věnované samotnému dialogu následuje stať, ve které postupně uvádím tři různé současné pohledy na problematiku celého argumentu. Jako první zmiňuji přístup G. Vlastose. Následuje výklad toho, jak se s problémem vypořádali pánové F. J. Pelletier a E. N. Zalta, a jako poslední jsem se zaměřila na text uveřejněný M. S. Cohenem na webových stránkách Washingtonské univerzity. Poslední stránky jsou věnované dalšímu vývoji vnímání idejí jako obecných výrazů.
The main subject of my thesis is the so called "Third Man Argument". It is an objection, which appeared already during Plato's life and was raised against Plato's Theory of forms. As a reaction to this argument, Plato wrote the dialogue Parmenides, to formulate it explicitly, together with other objections which attacked his forms that time as well. After study of the dialogue itself follows a part devoted to three different attitudes to the issue of Third Man Argument, namely by G. Vlastos, E. N. Zalta and F.J. Pelletier and at last by M. S. Cohen. On Last pages are mentioned attitudes, which see Forms as universals and sets.