Hra o trůny jako hra
Game of Thrones as a Game
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72587Identifiers
Study Information System: 136615
Collections
- Kvalifikační práce [22844]
Author
Advisor
Referee
Bílek, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
15. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
hra, postava, pravidla, motivace, modalita, narativKeywords (English)
game, character, rules, motivation, modality, narrativeDiplomová práce s názvem Hra o trůny jako hra se zabývá fantasy ságou Píseň ledu a ohně od amerického autora G. R. R. Martina. Základním východiskem práce je provázanost narativu této pětidílné série se základními herními mechanikami a vlastnostmi, které uvádějí v definicích R. Caillois a J. Huizinga. Hra o trůny vykazuje mnoho znaků charakteristických pro deskové hry a naše interpretace vychází především z jejich koncepce. Herní aspekty narativu jsou sledovány při analýzách kategorizace postav, formy narativu, fungování fikčního světa a jeho modality a motivace postav. Zkoumané vlastnosti narativu jsou poté usouvztažněny k hernímu světu, hrajícím postavám, pravidlům hry a cílům hry.
The thesis named Game of Thrones as a Game deals with fantasy saga Song of Ice and Fire written by G. R. R. Martin. The main theme is the interconnection of the five-volume narrative with basic game mechanics and features defined by R. Caillois and J. Huizinga. Game of Thrones shows many characteristics of board games and the interpretaion is based on this aproach. Game aspects of the narrative are observed in the analysis of character classes, narrative forms, fictional world functioning and modality and character motivation which are related to game worlds, characters, rules and objectives.