Unemployment in the Czech Republic and Job Search on the Internet
Nezaměstnanost v České republice a vyhledávání práce na internetu
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72441Identifiers
Study Information System: 151508
Collections
- Kvalifikační práce [17123]
Author
Advisor
Referee
Macek, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
18. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Tato práce zkoumá vztah mezi českou mírou nezaměstnanosti a chováním uživatelů Internetu týkajícím se hledání práce. Studie používá jednoduchý autoregresní model, doplněný o data o vyhledávacích frázích ze dvou nejoblíbenějších českých internetových vyhledávačů, Googlu a Seznamu, a současně data o počtu nabízených pozic a reakcí na ně z portálu pro hledání práce Jobs.cz. Naše výsledky ukazují, že údaje o počtech nabízených pozic mohou mírně vylepšit krátkodobé předpovědi ("nowcasty") české míry nezaměstnanosti z hlediska RMSE a MAE, zatímco s daty o vyhledávacích frázích z Googlu a Seznamu nebylo dosaženo zlepšení předpovědí v porovnání se základním modelem. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This thesis examines the relationship between Czech unemployment rate and job search related behavior of Internet users. The study uses a simple autoregressive model and augments it with search query data from two most popular Czech search engines, Google and Seznam as well as data on numbers of job vacancies and reactions to them from job search portal Jobs.cz. Our results show that data on number of job vacancies can moderately improve short-term forecasts ("nowcasts") of Czech unemployment rate in terms of RMSE and MAE, whereas search query data from Google and Seznam failed to improve predictive ability of the baseline model. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)