Learner goals and attitudes to mistakes from an ELT and ELF perspective
Učební cíle a postoje studentů k chybě z hlediska ELT a ELF
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/72188Identifiers
Study Information System: 147413
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Gráf, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
10. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
EFL, ELF, jazykové cíle, gramatická správnost, jazyková kreativita, languagingKeywords (English)
EFL, ELF, learner goals, language creativity, languagingTento výzkum se zabývá otázkou, jak studenti v českých jazykových školách v současnosti přistupují k výuce anglického jazyka. Konkrétně se práce zaměřila na odkrytí vztahu studentů k chybám, jazykovým cílům a kreativitě. Studie se snaží podívat na problematiku výuky anglického jazyka z více i méně normativního pohledu a představuje paradigma English as a Lingua Franca (ELF). Ve spojitosti s hlavním záměrem výzkumu je kladen důraz na pozorování tendencí, které by mohly naznačovat vhodnost začlenění poznatků o ELF do edukační praxe (ELT). Metodologicky bylo pro získání původních dat použito dotazníkové šetření a observace cílové skupiny. Klíčové koncepty, na které se práce zaměřuje, jsou: chyba, jazykové cíle a potřeby studentů, jazyková správnost a kreativita (též languaging). Klíčová slova: ELT, ELF, jazykové cíle, gramatická správnost, jazyková kreativita, languaging.
The present research focuses on students' attitudes and preferences towards English language learning at Czech private language schools. In essence, the thesis focuses on unearthing the relationship and attitudes of students towards language mistakes, goals, and creativity. The study approaches language learning from more and less norm-bound perspectives and the English as a Lingua Franca (ELF) paradigm is introduced. In connection with the main focus of the research the intention is also to detect tendencies that could hint at the suitability of integrating knowledge about ELF into English Language Teaching (ELT). To obtain original data from the selected target group I conducted a mixed-method research (a questionnaire survey and in-class observations). The key concepts discussed are: mistakes, learner goals, learner needs, accuracy and language creativity (or 'languaging'). Key words: EFL, ELF, learner goals, accuracy, language creativity, languaging.