Zavedení, udržování a rozvoj systému managementu kvality ČSN EN ISO 9001:2009 ve vzdělávání
Establishing, maintaining and developing the quality management system CSN EN ISO 9001:2009 in education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71786Identifiers
Study Information System: 151705
Collections
- Kvalifikační práce [19116]
Author
Advisor
Referee
Trojan, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Kvalita vzdělávání, management kvality, ISO, kritéria kvality, standardy kvality, Office 365, cloudKeywords (English)
Education quality, quality management, ISO, quality criteria, quality standards, Office 365, cloudPředkládaná práce se zabývá managementem kvality ve vzdělávání. Podrobně popisuje zavedení, udržování a rozvoj systému managementu kvality ISO 9001 jako jedné z možných cest pro zlepšení a zefektivnění procesu vzdělávání. Úvod teoretické části se zabývá vysvětlením pojmů kvalita vzdělávání, kvalita řízení, kvalita školy, řízení kvality, modely managementu kvality. Další část diplomové práce se věnuje zavedení systému managementu kvality. Následující kapitola se zabývá procesním řízením jako prostředkem pro udržování systému managementu kvality. Závěrečná kapitola teoretické části popisuje cloud computing jako aktuální a progresivní cestu rozvoje managementu kvality. Předmětem výzkumu je proces implementace systému managementu kvality. Vlastní implementační model vychází z kvalitativního výzkumu provedeného v několika školách, který je zpracovaný ve formě případové studie. V přílohové části je pak zpracována řada reálných dokumentů, které přispějí k lepší představě o procesu implementace. KLÍČOVÁ SLOVA: Kvalita vzdělávání, management kvality, ISO, kritéria kvality, standardy kvality, Office 365, cloud
The presented work deals with the quality of education and elaborates upon the implementation of system of quality management ISO 9001 as one of the ways of possible improvement of a process and outcomes of education. Introduction included in the theoretical part is focused on explanation of the concepts of education quality, quality management, quality of a school, quality standards, quality control and quality management models. The subsequent part of the work contains implementation of a quality management system. The following chapter deals with process management as a means of maintaining quality management system. The final chapter of the theoretical part describes cloud computing as the latest and most progressive path of development of quality management. The object of the research is to develop a model of implementation of the quality management system. Actual implementation model build on a previous qualitative research conducted in several schools, performed in a form of a case study. In the appendix part, a number of actual documents are attached in order to better convey the implementation process. KEYWORDS: Education quality, quality management, ISO, quality criteria, quality standards, Office 365, cloud