Inkluze a integrace dětí se sluchovým postižením v ZŠ hlavního vzdělávacího proudu - vývoj situace v ČR v posledních 30 letech
Inclusion and integration of children with hearing impairment in mainstream primary schools - developments the situation in the Czech Republic in the last 30 years
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71552Identifiers
Study Information System: 123441
Collections
- Kvalifikační práce [23725]
Author
Advisor
Referee
Okrouhlíková, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Deaf Studies
Department
Institut of Deaf Studies
Date of defense
19. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
dítě se sluchovým postižením, integrace, inkluze, škola hlavního vzdělávacího proudu, škola pro žáky se sluchovým postiženímKeywords (English)
child with hearing handicap, integration, inclusion, a mainstream school, a school for children with hearing handicaps(česky) Bakalářská práce se skládá z teoretické a aplikační části. V teoretické části se popisuje vývoj školské integrace a inkluze v České republice během posledních přibližně třiceti letech na základě odborné literatury a legislativy. Zaměřuje se na žáky se sluchovým postižením. Je zahrnutý i krátký popis situace v zahraničí a srovnání České republiky se Švédskem. V aplikační části se zkoumá vývoj školské integrace a inkluze na základě provedených rozhovorů s osobami se sluchovým postižením různého věku, které mají vlastní zkušenosti s integrací a inkluzí na běžné základní škole.
(in English) The bachelor thesis consits of a theoretical and practical part. In the theoretical part development of school integration and inclusion in the Czech Republic during the last thirty years based on academic literature and legislation is described. It focuses on children with hearing impairment. It also includes a short description of a situation abroad and a comparison between the Czech Republic and Sweden. In the practical part development of school integration and inclusion based on interviews with people of different age who have hearing impairment and their own experience with integration and inclusion at a common elementary school is researched.