Inkluzivní vzdělávání v současné základní škole
Inclusive education in modern primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71383Identifikátory
SIS: 118740
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Krčmářová, Tereza
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
21. 5. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
inkluze, žák se specifickými vzdělávacími potřebami, i individuální vzdělávací plán, inkluzivní učitelKlíčová slova (anglicky)
inclusive education, pupil with special educational needs, individual educationl plan, inclusive teacherDiplomová práce se zabývá inkluzivním vzděláváním dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v současné základní škole. V teoretické části práce jsou vymezeny pojmy jako inkluze a inkluzivní vzdělávání, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, asistent pedagoga, školská poradenská zařízení. Snažím se přiblížit inkluzivní vzdělávání a shrnout podmínky, které jsou důležité pro začlenění žáka se speciálními vzdělávacími potřebami do základní školy. Jako cíl jsem v praktické části stanovila specifikaci výhody popřípadě nevýhody inkluzivního vzdělávání na konkrétním případě školy, která se touto formou vzdělávání zabývá. Podrobněji je popsána třída vybrané školy, kde je začleněno devět žáků vzdělávaných podle individuálního vzdělávacího plánu. Podpůrným šetřením, technikou řízeného rozhovoru, je v další části ukázáno inkluzivní vzdělávání z pohledu zákonných zástupců - matek žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dotazníkovým šetřením bylo zjišťováno, jak s inkluzivním vzděláváním pracují školy v okrese Kladno. klíčová slova: inkluze; inkluzivní vzdělávání, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, individuální vzdělávací plán, inkluzivní učitel, asistent pedagoga
This thesisi deals with the inclusive education of children, pupils and students with special educational needs in the current elementary school. In the theoretical part of the thesis there are defined terms as inclusion and inclusive education, pupils with special educational needs, assistant teacher, school advisory facilities. I have tried to clarify inclusive education and summarize the conditions that are important for the integration of pupils with special educational needs in primary school. As a goal in the practical part, I have set the specification of the advantages or disadvantages of inclusive education in a particular case at school that is engaged in this form of education. The class of celected school, where incorporated nine pupils are educated according to an individual education plan, is described in more detail. Supporting investigation, guided interview technique is shown in the next section of inclusive education from the perspective of legal representatives - mothers of pupils with special educational needs. The questionnaire survey was to determine how schools in the district of Kladno work with inclusive education. Keywords: inclusion, inclusive education, pupils with special educational needs, individual education plan, inclusive teacher, assistant teacher