Žákovské strategie při řešení aditivních algoritmů
Pupils' strategies for solving additive algorithms
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71367Identifikátory
SIS: 132571
Kolekce
- Kvalifikační práce [18635]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Slezáková, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
20. 5. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
aditivní algoritmus, dítě mladšího školního věku, stovková tabulka, rozklad čísel, početní strategie, experimentKlíčová slova (anglicky)
additive algorithm, children of younger-school age, hundred board, decomposition of numbers, numerical strategy, experimentTato diplomová práce se zabývá strategiemi, které žáci užívají při řešení aditivních úloh. Teoretická část se zaměřuje na období mladšího školního věku, na proměnu školství ve 20. století a na operaci sčítání. Praktická část popisuje sérii experimentů realizovaných v hodinách matematiky se žáky z 1. stupně ZŠ. Během experimentu jsem seznámila žáky s prostředím stovkové tabulky. Po ukončení experimentu jsem porovnávala strategie žáků při řešení aditivních úloh. Srovnávala jsem mezi sebou žáky, kteří byli součástí experimentu a jsou vyučováni podle učebnic z Nakladatelství Fraus s žáky, kteří se experimentu nezúčastnili a jsou vyučováni podle učebnic z Nakladatelství ALTER.
This thesis deals with the strategies that pupils use for solving additive tasks. The theoretical part focuses on younger-school ages, the transformation of education in the 20th century and the addition operation. The practical part describes a series of experiments realized in mathematics lessons with pupils from the 1st elementary school. During the experiment, pupils have met the environment of the hundred board. I compared pupils's numerical strategies for solving additive algorithms, after the end of the experiment. Also I compared results between pupils, who were part of the experiment and are taught by textbooks from "Nakladatelství Fraus" with pupils who did not participate in the experiment and are taught by textbooks from "Nakladatelství ALTER".