Trendové věci v dospívání aneb materializace prestiže?
Trendy things in adolescence - prestige and its materialization
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71329Identifikátory
SIS: 118967
Kolekce
- Kvalifikační práce [18095]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Levínská, Markéta
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
8. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
trendové věci, prestiž, adolescent, sociální struktura, materiální hodnoty, školaKlíčová slova (anglicky)
trendy things, prestige, materialism, adolescent, social structure, schoolPředložená diplomová práce se zabývá možným vlivem trendových věcí na prestiž, a to v deváté třídě jedné běžné základní školy ve velkém městě. Cílem diplomové práce je na základě vlastního výzkumu identifikovat sociální strukturu uvedené školní třídy, zmapovat hodnotovou orientaci jejích žáků, určit trendové věci, které se k této třídě váží, a všechna tato zjištění provázat. Práce se snaží najít odpověď na otázku, jaký vliv mají trendové věci na prestiž ve zkoumané třídě a zda v této skupině žáků dochází k materializaci prestiže. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část je zaměřena na uvedení hlavních souvislostí týkajících se tématu trendových věcí, dospívání, materializmu a prestiže. Témata jsou rozebírána v kontextu společenskovědních disciplín, a to zejména psychologie, s přihlédnutím k poznatkům antropologie, sociologie a pedagogiky. Empirická část se kromě popisu cíle, metod, výzkumného vzorku a prostředí věnuje zejména analýze vlastního kvalitativně orientovaného výzkumu, jenž nachází oporu i v několika kvantitativních metodách. Nejprve v ní popisuji sociální hierarchii žáků, a to z hlediska míry jejich vlivu, oblíbenosti a prestiže, a identifikuji jejich podskupiny (od ostatních zde odlišuji zejména skupinu populárních). Následně se snažím zjistit převažující hodnotovou orientaci...
The purpose of my thesis is to present possible influence of trendy things to prestige, in the ninth grade of city primary school. The goal of this thesis is to identify the social structure of the students' group, to map the value orientation of the students, to identify their trendy things, and to connect all these findings. The thesis tries to answer the question of the influence of trendy things to the prestige in this students' group, and find out whether in this group of students exists the materialization of prestige. The text is divided into two parts. The theoretical part focuses on pointing out the main aspects of the topic of trendy things, adolescence, materialism and prestige. These topics are analysed in the context of psychology and partly sociology, antropology and education as well. Empirical part, in addition to the description of objectives, methods, research sample and environment, pays particular attention to analysis of its own data of quality-oriented research with the support of several quantitative methods. First, it describes the social hierarchy of students in terms of their degree of influence, popularity and prestige, and identifies their sub-groups. Next I try to find out the prevailing students' value orientation. Then I subscribe the possible negotiation strategies...