Narativy křížových výprav v českých středoškolských učebnicích dějepisu 20. století
Narratives of the crusades in czech high school history textbooks published during the 20th century
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71323Identifiers
Study Information System: 119562
Collections
- Kvalifikační práce [6713]
Author
Advisor
Referee
Činátl, Kamil
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
General Anthropology
Department
Department of General Anthropology
Date of defense
1. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
narativismus, učebnice dějepisu, křížové výpravy, jazykové prostředky, zápletkaKeywords (English)
narativism, history textbook, crusades, figure of speech, plotTato diplomová práce srovnává různé narativy křížových výprav v českých středoškolských učebnicích dějepisu publikovaných v průběhu 20. století. Na příkladu tématu křížových výprav odhaluje vypravěčské strategie a jazykové prostředky, jimiž autoři různých učebnic dosahují různého vyznění výkladu stejné historické materie. Práce je zakotvena v paradigmatu historického narativismu, jehož teoretická východiska představuje v první kapitole. Druhá kapitola se zabývá teoretickým pohledem na učebnice dějepisu a jejich dosavadním zkoumáním, třetí kapitola nabízí rozbor jednotlivých učebnic. Ten dále rozvíjí a propojuje syntetická čtvrtá kapitola, která napříč všemi analyzovanými učebnicemi pojednává o jednotlivých tématech a fenoménech.
This thesis deals with different narratives of the crusades found in czech high school history textbooks published during the 20th century. The paper shows various narrative strategies, use of languages and figures of speech that allow for many different points of view and a wide range of explanations of the same historical material. The paper is grounded in the historical narrativism paradigm and organized as follows: the first chapter introduces the theoretical background of narrativism, the second chapter deals with the theoretical approach to history textbooks and with the research that has gone into them. The third chapter offers analyses of all of the scrutinized history textbooks. The fourth and final chapter presents a synthesis spanning all the textbooks, looking for various recurring themes and phenomena.