Mytologie v seriálu Doctor Who
Mythology of dr. Who television series
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71118Identifiers
Study Information System: 147796
Collections
- Kvalifikační práce [17123]
Author
Advisor
Referee
Baslarová, Iva
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
27. 1. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Doctor Who, televizní seriál, BBC, Mytologie, Mýtus, Moderní mýtus, Semiotická Analýza, Roland Barthes, Umberto EcoKeywords (English)
Doctor Who, television series, BBC, Mythology, Myth, Modern Myth, Semiotic Analysis, Roland Barthes, Umberto EcoTato diplomová práce se soustředí na identifikaci výskytu mytologických prvků a témat, obsažených v syžetech jednotlivých epizod seriálu televizní stanice BBC Doktor Who, vycházeje z hypotézy, že určité mytologické vzorce se stále vyskytují i v narativních strukturách produktů zábavního průmyslu současnosti, což je pro publikum činí přirozeně atraktivními. Postupně jsou zhodnoceny vybrané epizody ze starého, původního arku z let šedesátých a následně ze současného rebootu, který zahájil vysílání v roce 2005. Dále je zkoumána přítomnost původního edukativního záměru seriálu, který v průběhu let jeho vysílání postupně vymizel. Během sémiotické analýzy textu seriálu vycházíme jak z pozice kritického čtenáře, o kterém hovořil Umberto Eco ve své práci Meze interpretace, tak z definice moderního mýtu, jak jej zavedl Roland Barthes, archaického mýtu, který vnímal například Claude Lévi-Strauss a další, a archetypů coby základních praobrazů, jejichž konkretizací mýty samotné vznikly, jak o nich hovořil Carl Gustav Jung především ve své práci O archetypech kolektivního nevědomí. Kromě mytologických vzorů v individuálních syžetech je analýze podrobena rovněž samotná archetypální postava Doktora.
Main focus of my Master's Thesis is to conduct a research of mythological elements and themes that appear within the narrative structure of selected episodes of BBC television series Doctor Who, deriving from the initial hypothesis that such mythological patterns are still recurring and repeating even in the structure of stories produced by modern show-business industries, which renders their content intrinsically more attractive for any audience. We analyse selected episodes from both arks of the Doctor Who's story individually - the old one, which began in the sixties, and the new one, which is considered to be a reboot of the original series and aired in 2005. The originally intended educative element of the series and its sudden disappearance is also a part of our research. Main analysis of our paper consists of a semiotic analysis of the text of the television series utilizing the point of view of the critical reader that was introduced by Umberto Eco, and deriving from the definition of modern myth that appears in works of Roland Barthes, archaic myth, studied for example by Carl Lévi- Strauss, and Jungian archetypes.