Přestávky ve škole (5. třída)
School Recess (year 5)
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71064Identifikátory
SIS: 131713
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rychlíková, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
21. 5. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Přestávka, relaxační funkce, socializace, hra, neformální učení, pohyb, sociální vztahyKlíčová slova (anglicky)
Recess, relaxation function, socialization, game, informal learning, movement, social relationsDiplomová práce s názvem Přestávky ve škole (5. třída) popisuje a zpracovává, jakým způsobem tráví děti svůj volný čas mezi jednotlivými hodinami. Tato práce se snaží o globální pohled na celou problematiku přestávek a její koncepci ve struktuře školního dne. Diplomová práce je rozdělena do dvou oblastí - teoretické a výzkumné. Teoretická část práce shrnuje všechna dostupná a významná fakta týkající se tématu. Zabývá se charakteristikou školního prostředí, shrnutím biologického a psychologického vývoje dětí daného věku a vymezením funkce přestávek. Praktická část diplomové práce zpracovává výsledky výzkumu realizovaného prostřednictvím výzkumné metody pozorování a dotazníku. Výsledky jsou interpretovány a následně popisně zhodnoceny v souladu s teoretickou částí práce. Poslední částí výzkumné práce je srovnání výsledků této diplomové práce s tematicky stejnou diplomovou prací zaměřenou na mladší věkovou skupinu dětí. Závěrem práce je zjištění, že doba přestávek je pro děti nutným a podstatným časem pro odpočinek, komunikaci a interakci, hru, socializaci a naplnění potřeby tělesných funkcí.
The thesis titled School Recess (5th grade) describes the processes and how children spend their free time between lessons. This thesis aims for a global view on the whole issue of recess and the concept of the structure of the school day. The thesis is divided into two parts - theoretical and a research. The theoretical part summarizes all available and relevant facts regarding the topic. It deals with the characteristics of the school environment, summarizes the biological and psychological development of children in the age group, and defines the function of breaks. The practical part of the thesis presents results of the research conducted through the research methods of observation and questionnaire. The results are interpreted and then descriptively assessed in accordance with the theoretical part. The last part of the research work is a comparison of the thesis' results with the same theme thesis focused on younger age groups. Finally, the conclusion of this thesis is that break time is necessary for children, and a significant time for relaxation, communication and interaction, play, socialization, and meeting the needs of bodily functions.