Souvislost mezi výukou sociálních dovedností a vztahy žáků ve třídě
Connection between social skills teaching and classmates relationshipsde
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71055Identifikátory
SIS: 132626
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Michalová, Zdeňka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
21. 5. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
pedagogická diagnostika, sociometrický výzkum, sociální dovednosti, klima ve třídě, ADHD, ADDKlíčová slova (anglicky)
pedagogical diagnostics, sociometric research, social skills, class environment, ADHD, ADDCílem diplomové práce je zjistit souvislost mezi vývojem vztahů ve třídě a pravidelnou výukou sociálních dovedností. Jedná se o zjištění, zda výuka sociálních dovedností přispívá k pozitivnímu vývoji vztahů mezi žáky a zda pod jejich vlivem dochází také ke zlepšení klimatu ve třídě. Teoretická část se zabývá vymezením pojmu pedagogická diagnostika, jejími metodami a typy, zvláště s orientací na sociometrii v pedagogickém výzkumu a na sociometrické metody a techniky. V závěru teoretické části je popsán výukový program CESTY s vyučovacím předmětem Sociální dovednosti se zaměřením na problematiku rozvoje pozitivních vztahů u žáků s ADHD, ADD. Empirická část je postavena na výzkumu, který byl prováděn pomocí sociometrického ratingového dotazníku Vladimíra Hrabala (S-O-R-A-D). Tento dotazník byl zadáván ve třech pátých ročnících základní školy pro děti se specifickými poruchami chování a ve třech třídách běžné základní školy. Vyhodnocení získaných dat pomocí sociometrických indexů a sociogramů je podkladem pro porovnávání vývoje vztahů ve třídách žáků s ADHD, kteří mají pravidelnou výuku sociálních dovedností se třídami žáků z běžné ZŠ bez výuky tohoto předmětu. Dotazník byl zadáván dvakrát v každé třídě, poprvé na začátku školního roku a podruhé na konci I. pololetí. Summary: This dissertation is...
Summary: This dissertation is aiming to find the connection between clasroom relationships development and regular social skills teaching. Specifically if social skills teaching creates positive development within students relationships and if it influences better classroom climate. The teoretical part defines the concept of pedagogical diagnostics, its methods and forms, especially focused on educational - research sociomethry, sociomethric methods and techniques. In the end of theoretical part is described educational program CESTY with subject ‚Social skills focused on the developement of positive relationships between students with ADHD, ADD issues. The empiric part is built on research which was made using sociomethric - rating questionnare of Vladimír Hrabal (S-O-R-A-D). This questionnare was used in three fifth year of elementary school classes for children with specific issues and in three regular elementary school classes. Rating of the results using sociomethric indexes and sociograms is the base for comparing the development of relationships in classes with ADHD students, where the social skills are taught regularly, and three regular classes without this subject. The questionnary was set twice in every class, first time at the beginning of school year and second time at the end of first mid-year.