Jak se učit v přírodě a přírodou
How to study in the countryside and be tought by nature
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71042Identifikátory
SIS: 131533
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kargerová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
22. 5. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
KLÍČOVÁ SLOVA odcizení přírodě, celostní učení, environmentální obsah, lesní škola, lesní mateřská škola, venkovní prostředí, smysly, pobyt v leseKlíčová slova (anglicky)
KEY WORDS disaffection of nature, holistic learning, environmental content, forest school, forest kindergarten outdoor environment, senses, staying in the woodsDiplomová práce se věnuje tématu "Jak se učit v přírodě a přírodou". Hledá kořeny zapojení přírody do vzdělávání a výchovy v historii a současnosti, jak v zahraničí, tak u nás. Zabývá se průzkumem vzdělávání a výchovy předškolních dětí, prvním stupněm základních škol a volnočasovými aktivitami v přírodě. Empirická část je kazuistikou zachycující celkový obraz nově založené komunitní školy Zeměkvítek. Objasňuje, jak příroda působí na celostní učení dítěte v předškolním a školním věku. Z praktické části vyplývá, že výuka ve venkovním prostředí pozitivně přispívá k efektům celostního učení dětí. Na základě SWOT analýzy lze konstatovat, že KŠ Zeměkvítek nevykazuje žádné nepřekonatelné hrozby a má potenciál se dál rozvíjet a přibírat další členy.
My diploma thesis is focused on specific topic called "How to be influenced by nature in a learning process - let the nature teach ourselves". In the first part of the thesis there are mentioned the first attempts trying to connect nature into the educational system and the history of this principle applied abroad and in our country. The main research is interested in activities undertaken in countryside during pre-school and school teaching as well as children's leisure time. The empirical part is casuistry capturing the main image of newly established school Zeměkvítek showing the way how children's learning and perceiving is affected by being in the nature during school and pre-school teaching. The results of the practical part shows that lessons in an outdoor environment contribute positively on development of children's learning. On the bases of SWOT analysis it can be stated that there is high possibility that ZŠ Zeměkvítek will develop and gain more members.