400 coups - un film aux multiples visages
400 Blows - film of many faces
Nikdo mě nemá rád - film mnoha tváří
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70820Identifiers
Study Information System: 106020
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Šuman, Záviš
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
French Language oriented at education - Social Sciences Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
French
Grade
Very good
Keywords (Czech)
francouzská kinematografie, Nová vlna, autobiografie, dětství, filmový cyklusKeywords (English)
French cinematography, New Wave, autobiography, childhood, film cycleFilm Nikdo mne nemá rád byl natočen francouzským režisérem François Truffautem, který patří do Nové vlny, hnutí ve francouzské kinematografii na konci 50. let. Tato práce zkoumá nejen širší kontext autorova života, Nové vlny, vzniku filmu a jeho velkého úspěchu na Filmovém festivalu v Cannes roku 1959 (Nejlepší režie). Hlavní pozornost je v práci věnovaná analýze filmu, zaměřuje se na autobiografické prvky a znaky Nové vlny objevující se ve filmu, stejně tak i na specifičtější témata, konkrétně dětství, jedno z nejdůležitějších témat v Truffautově tvorbě, a postavu Antoine Doinela, ztvárněného Jean- Pierre Léaudem, který je hrdinou dalších čtyř filmů o následujících obdobích jeho života.
The film 400 Blows has been directed by French director Francois Truffaut who belongs to the New Wave, a movement in French cinematography in 1950s. This thesis examines not only the wider context of the author and the New Wave, the creation of the film and its great success at Cannes Film Festival in 1959 (best director). The main focus of the thesis is the analysis of the film's content, focusing on the autobiographical aspects and on the elements of the New Wave in the film as well as on more specific topics, namely childhood, one of the most important topics in Truffat's creation, and the character of Antoine Doinel, portrayed by Jean-Pierre Léaud, who is the hero of four other movies about other phases of his life.