Philomela pia, sive missae sex F. V. Habermanna
F. V. Habermann: Philomela pia, sive missae sex
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70266Identifikátory
SIS: 139807
Kolekce
- Kvalifikační práce [22834]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Veverka, Karel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika - Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
8. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
F. V. Habermann, Philomela pia, koncertantní mše, mešní kompozice, 18. století, G. F. Handel, Jephtha, výpůjčky, hudební analýzaKlíčová slova (anglicky)
F. V. Habermann, Philomela pia, mass compositions, concertato mass, 18th century, G. F. Handel, Jephtha, borrowings, music analysisTato bakalářská práce se zabývá mešním cyklem Philomela pia od Františka Václava Habermanna (1706-1783), skladatele, kterého současná literatura zmiňuje převážně v souvislosti s G. F. Händelem, jež použil některé Habermannovy hudební myšlenky ve svých dílech. Práce shrnuje dosavadní poznatky o Habermannově životě a díle a popisuje současnou pramennou situaci v souvislosti se sledovaným mešním cyklem, jejím těžištěm jsou však dvě analytické kapitoly. Ta první z nich se snaží postihnout základní parametry Habermannových mší a dát je do dobového (středoevropského a italského) kontextu, druhá se zaměřuje na detailní průzkum způsobu a míry Händelova přepracování Habermannova hudebního materiálu a na porovnání skladatelské práce obou skladatelů. Součástí práce je i spartace pěti mší z cyklu. Klíčová slova F. V. Habermann, Philomela pia, mešní kompozice, koncertantní mše, 18. století, G. F. Händel, Jephtha, výpůjčky, hudební analýza
This bachelor thesis deals with the mass cycle Philomela pia by František Václav Habermann (1706-1783), a composer being nowadays mentioned primarily in connection with G. F. Handel, who used some of Habermann's music fragments in his own works. The paper summarizes the present knowledge of Habermann's biography and works, listing all the source materials of this mass cycle as well, but the central focus is on two analytical chapters. The first of them attempts to cover the basic parameters of Habermann's masses and puts them to the Central European as well as Italian musical context, the second one contains a detailed study of the technique and the extent of Handel's reworkings of Habermann's music, together with a comparison of the compositional techniques of both composers. An edition of five masses from the cycle is included. Key Words F. V. Habermann, Philomela pia, mass compositions, concertato mass, 18th century, G. F. Handel, Jephtha, borrowings, music analysis