Komparace teorií učení se dospělých Malcolma Knowlese a Jacka Mezirowa
A comparison between Malcolm Knowles` and Jack Mezirow`s theories of adult learning
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70198Identifiers
Study Information System: 137594
Collections
- Kvalifikační práce [22834]
Author
Advisor
Referee
Šerák, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
11. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Malcolm Knowles, andragogika, vzdělávání dospělých, Jack Mezirow, teorie transformativního učeníKeywords (English)
Malcolm Knowles, Andragogy, Adult education, Jack Mezirow, Transformative learning theoryCílem této práce je představit a porovnat teorii andragogiky Malcolma Knowlese a teorii transformativního učení Jacka Mezirowa. Obě teorie jsou ve Spojených státech velice oblíbené, ale v české literatuře se jim nevěnuje dostatečná pozornost. Srovnání probíhá na základě tří kritérií. Prvním kritériem jsou inspirační zdroje autorů teorií, druhým kritériem je pojetí vzdělavatele dospělých a třetím kritériem je pojetí učícího se. Klíčová slova Malcolm Knowles, andragogika, vzdělávání dospělých, Jack Mezirow, teorie transformativního učení
The aim of this bachelor thesis comprise of a presentation and a comparison between Malcolm Knowles's theory of Andragogy and the Transformative learning theory of Jack Mezirow. Both theories are very popular in the USA, but there is not a sufficient attention dedicated to them in the Czech literature. The comparison is built on the basis of three criterions. The fisrt criterion includes inspirational sources of the authors, the second criterion takes into consideration the conception of the adult educator and finaly the conception of the learner constitutes the third criterion. Keywords Malcolm Knowles, Andragogy, Adult education, Jack Mezirow, Transformative learning theory