Perception of the English Vowel Schwa by Czech Learners
Percepce anglické hlásky šva českými studenty
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70141Identifikátory
SIS: 145868
Katalog UK: 990018523850106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19358]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Matuchová, Klára
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Matematika se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra anglického jazyka a literatury
Datum obhajoby
11. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
percepce řeči, šva, osvojování cizího jazyka, negativní transferKlíčová slova (anglicky)
speech perception, schwa, second language acquisition, negative transferTato práce se zabývá percepcí anglických samohlásek českými studenty se zaměřením na střední středovou hlásku šva. Teoretická část popisuje percepci cizího jazyka, rozdíl mezi českým a anglickým vokalickým systémem a roli negativního transferu z mateřského jazyka v percepci segmentů. Cílem praktické části je prozkoumat vliv českého jazyka na rozpoznání neutrálního vokálu šva v různých pozicích pomocí percepčního testu speciálně vytvořeného pro účely tohoto výzkumu. Výsledky výzkumného šetření ukazují, že percepce je poměrně silně ovlivněna mateřským jazykem studentů, jelikož úspěšná identifikace cílového vokálu byla shledána v necelé polovině zkoumaných případů.
This thesis deals with the perception of English vowels by Czech listeners with special focus on the mid-central vowel schwa. The theoretical part presents the current research findings in the area of cross-language speech perception as well as it explores the differences between Czech and English vocalic systems. Further, it focuses on the negative transfer from the mother tongue. The aim of the practical part is to examine the impact of the Czech sound system on the discrimination of the neutral vowel schwa in different positions using a perception test devised specifically for the purposes of this research. The results indicate that the students' perception is influenced quite strongly by their native language as successful schwa identification occurred in approximately fifty per cent of all examined cases.