Zkušenosti těla v tanci
Experiences of Body in Dance
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70104Identifikátory
SIS: 98554
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jarošová, Helena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
17. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
tanec - tělo - tělesnost - estetika tance - estetická zkušenost - fenomenologie - Maxine Sheets-Johnstone - balet - současný tanecKlíčová slova (anglicky)
dance - body - corporeality - dance aesthetics - aesthetic experience - phenomenology - Maxine Sheets-Johnstone - contemporary danceKlíčová slova: tanec - tělo - tělesnost - estetika tance - estetická zkušenost - fenomenologie - Maxine Sheets-Johnstone - balet - současný tanec Abstrakt: Tanec ve všech jeho podobách a formách spojuje jediný univerzální aspekt, kterým je rozměr tělesnosti, konkrétně v podobě lidského pohybujícího se těla. Zkušenost těla je pro popis tance podstatná i v jeho estetickém a filosofickém uchopení. Práce se snaží nejprve zmapovat oblast estetiky a filosofie tance z širší historické perspektivy a následně najít oporu v tematizaci dvojího základního členění tance a souvislé zkušenosti na zkušenost vnitřního extatické ponoření a dále na zkušenost podřizující se vizuálnímu účinku tance. Tento podklad je pak rozveden v druhé části práce, která rozebírá taneční zkušenost v jejím estetickém rozměru v kontextu fenomenologické filosofie u americké autorky Maxine Sheets-Johnstonové. V tomto pojetí vyvstávají nejenom důležité kvality tanečního umění, ale zároveň se i ukazuje jeden z neotřelých přístupů k tělesnosti v estetické zkušenosti tance, který může navázat na dichotomickou diferenciaci taneční zkušenosti a pootevřít nový pohled na estetickou zkušenost tance u tanečníka i diváka.
Key words: dance - body - corporeality - dance aesthetics - aesthetic experience - phenomenology - Maxine Sheets-Johnstone - contemporary dance Abstact: Dance's various forms and appearances are connected through one universal aspect - the presence of corporeality as represented by the moving human body. The role and the experience of body is essential for the description of dance even in its aesthetical and philosophical interpretation. First of all, this diploma theses aims to map the field of aesthetics and philosophy of dance from wider historical perspective and consequently to find support in dance basic division and its connected experiences in practice of inner ecstatic immersion. Furthermore, the focus is also given to the type of experience that is subordinated to visual effect of dance. This foundation is further elaborated in second part of this thesis, which discusses dance experience in its aesthetic dimension through context of phenomenological philosophy in thinking of Maxine Sheets-Johnstone. This concept of dance reveals other important qualities in dance as an art. In addition, it shows one of novel approaches to corporeality in the aesthetic experience of dance, which could built on the dichotomous differentiation of the dance experience and open new perspectives on the aesthetic...