Proměny poetiky literární tvorby Josefa Topola
Changes of Poetics in Josef Topol's Literary Works
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69734Identifikátory
SIS: 125373
Kolekce
- Kvalifikační práce [23974]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Holý, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
15. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Josef Topol, drama, konflikt, světonázorKlíčová slova (anglicky)
Josef Topol, drama, conflict, worldview1 Práce analyzuje několik velkých témat napříč celou dramatickou tvorbou Josefa Topola. Zabývá se především konflikty světonázorů ústředních postav jednotlivých děl, jejich styčnými body i protichůdnými tendencemi mezi jednotlivými hrami. Prozkoumává koherenci slov a jednání postav ve vztahu k jejich postojům. Ukazuje dramatikův postupný odklon od konfliktů jedince se společností, zmenšování a omezování zorného úhlu na konkrétní postavy a jejich vztahy. Chce tak dokázat, že dramatik svá témata s postupujícím časem čím dál více prozkoumává jako všelidská a ne jako konflikty konkrétních sociálně a časově determinovaných osob. Zároveň ukazuje, že pesimismus, přítomný v autorových pozdních dílech, můžeme jen z části přičítat vynucenému pohybu v kulturním ústraní; kořeny že má již v jeho rané tvorbě.
1 This bachelor thesis analyses several major topics across the dramatic works of Josef Topol. It mainly deals with conflicts of worldviews of main characters of each play and explores similarities in these worldviews across Topol's plays. It examines the consistency of words and deeds of the characters in relation their attitudes. It shows gradual shift of Topol's focus from conflicts of the individual with society to relationships between characters themselves. The thesis hereby aims to prove that the playwright is exploring his topics increasingly, as time passes, as universal human themes and not as specific conflicts of particular persons determined by their place in society. It also shows that the pessimism present in the artist's late works may be only partially attributed to his forced displacement from active cultural life; roots of this pessimism are present even in his early works.