Mediální výchova jako prostředek rozvoje kritického hodnocení politické reklamy v kontextu předvolebních kampaní u studentů středních škol
Media literacy as a mean of development of high school student's critical evaluation of political advertisment
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69544Identifiers
Study Information System: 119384
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Stracený, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
demokracie, volby, předvolební kampaň, politický marketing, politická reklama, média, masmédia, mediální výchova, středoškolské vzděláváníKeywords (English)
democracy, elections, political campaign, political marketing, political advertisement, media, mass media, media literacy, high school educationTato diplomová práce je zaměřena na vliv mediální výchovy na schopnost žáků středních škol interpretovat politickou reklamu. V první části seznamuje čtenáře s konceptem moderní demokracie, ve které hrají média nesmírně důležitou roli, v oblasti politické reality potom především v předvolebním období. Čtenář je uveden do problematiky vlivu médií na občana, který je vystaven produktům politického marketingu. Vzhledem k tomu, že je tato práce zaměřena na žáky střední školy, zabývá se tato práce i národními, mezinárodními a zahraničními výzkumy, které dávají do souvislosti pojmy politika-média-středoškoláci. Druhá část práce je tvořena výzkumem, který se snaží zhodnotit, jaký vliv má mediální výchova na žáky v oblasti analýzy politické reklamy, stejně jako jejich postoje k politologickým tématům. Výzkum je koncipován jako kvalitativní porovnání výpovědí žáků, kteří projdou kurzem mediální výchovy, na otázky zaměřující se na kritickou analýzu vybrané politické reklamy, přičemž jsou odpovědi žáků porovnány s kontrolní skupinou, která takto mediálně vzdělávána nebyla. Klíčová slova: demokracie, volby, předvolební kampaň, politický marketing, politická reklama, média, masmédia, mediální výchova, středoškolské vzdělávání
This thesis is focused on the impact of media literacy in terms of the ability of high school students to interpret political advertisement. In the part of this thesis the reader will be introduced into the concepts of modern democracy and mass media as its important part especially, within the context of politics, in the pre-election period. The reader will be provided an insight into the issue of the influence of mass media on citizens who are exposed to the products of political marketing. Due to the focus on high school students, this thesis mentions research domestic one as well as international that puts together terms as politics- media-teenagers. The second part of this thesis is designed as a research aimed at the impact of media literacy on the students' skills to analyze a political advertisement as well as their civic attitudes. The research is conducted as a qualitative comparison of statements of the analytical abilities of students who took part in media literacy course with those who did not. Key terms: democracy, elections, political campaign, political marketing, political advertisement, media, mass media, media literacy, high school education