Problematika algoritmizace a programování v rámci předmětu Informatika na základních školách
Issue of algorithm development and programming within the scope of computer science at primary schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69528Identifiers
Study Information System: 150404
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Novák, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Information and Communication Technologies
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
programování, algoritmus, JavaScriptKeywords (English)
programming, algorithm, JavaScriptPráce se zabývá problematikou algoritmizace a programování na základních školách. Hlavním cílem celé práce je návrh nové koncepce programování, která by měla přinést lepší výsledky v oblasti programování a efektivnější způsob výuky. V teoretické části jsou uvedeny nejdůležitější pojmy z oblasti algoritmizace a programování, analýza českých a zahraničních vzdělávacích systémů, zmapování možností podpory výuky z technologického a didaktického hlediska. Z teoretických východisek je navržena nová koncepce programování. Ta je ověřena zhruba půl ročním akčním výzkumem při výuce programování na 2. stupni ZŠ. V závěru práce jsou uvedeny zkušenosti, klady a zápory nové koncepce výuky programování.
The thesis is concerned with problems of algorithm development and programming on primary schools. The main target of the whole thesis is the project of new programming conception, which should bring better results on the field of programming and more effective way of teaching. In theoretic part there are introduced the most important terms from the field of algorithm development and programming, analysis of Czech and foreign education systems, mapping of possibilities of support of teaching from technological and didactical viewpoint. The new programming conception is suggested from theoretical bases. That conception is verified by approximately half-year action research at teaching of programming on 2nd level of primary school. In conclusion of the thesis there are introduced experiences, plusses and minuses of new conception of programming teaching.