Přínos Daniela Kahnemana k psychologii myšlení
The contribution of Daniel Kahneman to the psychology of thinking
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69237Identifikátory
SIS: 136112
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Uhlář, Pavel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
15. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Kahneman, heuristiky, prospektová teorie, pravidlo "peak-end"Klíčová slova (anglicky)
Kahneman, heuristics, prospect theory, peak-end ruleBakalářská práce formou přehledové studie shrnuje přínos Daniela Kahnemana k psychologii myšlení. Mapuje jeho práci od 70. let 20. století o subjektivní pravděpodobnosti, která se zabývá uplatněním heuristik a zkreslení při posuzování nejistých událostí. Dále pokračuje prospektovou teorií, která představuje deskriptivní model lidského rozhodování za rizika, a která odhaluje automatická a systematická porušování principů racionality při rozhodování. Poté se zaměřuje na Kahnemanovy výzkumy z 90. let z oblasti hédonické psychologie z perspektivy kognitivního psychologa. Završuje se až jeho současnou popularizační prací o rychlém a pomalém myšlení. Součástí této práce je i návrh výzkumu ceny vzpomínek na dovolenou, jehož cílem je ověřit Kahnemanův koncept rozdílu mezi prožitým a rozhodovacím užitkem.
Bachelor thesis in the form of scoping study summarizes Daniel Kahneman contribution to the psychology of thinking. It surveys his work from the 70s of the 20th century the subjective probability, which deals with the application of heuristics and biases in the judgement of uncertain events. It continues with prospect theory which is a descriptive model of human decision making under risk, and which reveals the automatic and systematic violations of principles of rationality in decision making. After that it focuses on Kahneman's research from the 90s in the field of hedonic psychology from the perspective of a cognitive psychologist. The thesis completes with his current work popularizing the fast and slow thinking. Part of this work is a research proposal of the price of memories from holidays, aiming to verify Kahneman's concept of the difference between the experienced utility and decision utility.