Antonín Celestýn Mentzel a hudba v Broumově v 18. století
Anthony Celestýn Mentzel and music in 18th century Broumov
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69076Identifikátory
SIS: 139373
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kabelková, Markéta
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
23. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
benediktini, dějiny hudby, chrámová hudba, 18. stoletíKlíčová slova (anglicky)
Benedictines, music history, church music, 18th centuryPráce se zabývá nejprve historickým pozadím Broumova. Zaměřuje se také na provoz obou broumovských škol v 18. století (klášterního gymnázia a městské školy) s důrazem na tamní hudební vzdělávání a činnost. Dále se práce věnuje dvěma broumovským sbírkám hudebnin, klášterní a kostelní. Ty poskytují o místním hudebním provozu v 18. století cenné informace, týkající se jak duchovní figurální hudby, tak i chorální praxe. Katalog hudebnin klášterní sbírky ze 17. a 18. století je jednou z příloh. Součástí studie je samozřejmě také popis pramenů, se kterými pracuje. Jedná se o pět rukopisů Antonína Celestýna Mentzela (1684?- 1740) obsahující celkem třináct jeho kompozic, které jsou v rámci této práce podrobeny analýze z hudebního i textového hlediska. Jejich edice jsou též přiloženy k práci. V závěru se studie zaměřuje na raritní výskyt violy d'amore v některých z Mentzelových kompozic.
In the first instance the work is concerned with the historical background of Broumov. It also focuses on the operation of both Broumov schools in the 18th century (the monastic school and the municipal schools) with an emphasis on local music education and activities. Further, the work deals with two Broumov collections of music, monastery and church ones. They provide valuable information about local music service in the 18th century, regarding both spiritual figural music and choral practice. Product sheet music of monastic collection from the 17th and 18th centuries, is one of the attachments. A description of the sources, with which study works, is provided. These are five manuscripts by Anthony Celestýna Mentzel (1684? -1740) containing a total of thirteen of his compositions, which are in this work analyzed from the music and text point of view. Their editions are also attached to the work. In conclusion, the study focuses on the rare occurrence of the viola d'amore in some of Mentzel's compositions.