Vývoj vztahu médií a náboženství podle McLuhanova historického členění
Evolution of relationship between media and religion by McLuhan's historical structure
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68685Identifikátory
SIS: 139288
Kolekce
- Kvalifikační práce [17642]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jirák, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
22. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Náboženství, písmo, knihtisk, literární kultura, elektrická média, globální vesnice, virtualizaceKlíčová slova (anglicky)
Religion, writing, letterpress printing, literary culture, electric media, global village, virtualizationMédia jsou dnes velmi mocná, přinášejí témata ke konverzaci, dokážou jednoduše manipulovat s našimi názory. Ovlivňují lidské myšlení a naše představy o světě kolem nás. Mediální vliv zasahuje do všech oblastí lidského života včetně náboženství. Právě náboženství je jedním z nejvýznamnějších kulturních činitelů. Od počátku lidstva ovlivňovalo společnost, určovalo způsob života, hodnoty a morálku. Aby náboženství mohlo existovat napříč stoletími, muselo se umět přizpůsobovat typu média, které ve společnosti převládalo. Tato diplomová práce pojednává právě o vztahu mezi sdělovacími prostředky a náboženstvím, konkrétněji o spojitosti mezi typem média, kterým je náboženství sdělováno a charakterem tohoto náboženství. Dále práce představuje nejvýznamnější světová a česká církevní média a programy s náboženskou tématikou. Prvním cílem této práce je dokázat, že má náboženství stále velký vliv na společnost, a i proto je poměrně často v médiích. Druhým cílem pak je potvrdit hypotézu o technickém determinismu (v takové podobě, jak si ho představoval Marshall McLuhan) ve vztahu náboženství a médií, tedy potvrdit že způsob mediální prezentace náboženství, významně ovlivňuje povahu daného náboženství. K prokázání těchto hypotéz sloužila především mediální analýza větších světových církevních médií, analýza...
Media are very powerful in present days, they are bringing conversational topics, they can easily manipulate our opinions. Media influence our thinking and our ideas about the world around us. Media influence are everywhere, media affect all areas of life including the religion. It is just religion what is one of the most important cultural factors. The religion is the source of values and morality from the beginning of human society. In order to religion could exist across the centuries, it had to adapt to the type of media which was dominant at the time. This dissertation discusses the link between media and religion, specifically about the connection between media type which is provider of religion and the nature of religion. This work also represents the most important church media and religious channels in the world and in the Czech Republic. The first goal of this work is to prove that religion still has big influence on society and that's the reason, why is religion in media so often. The second goal is confirmation of the technical determinism hypothesis (according Marshall McLuhan) in relationship between religion and media - it means confirm that the type of media presentation of the religion influences the religion character. To prove these hypotheses I mostly used media analysis of big...