Osobnost dítěte a zahájení docházky do mateřské školy
The child's personality and beginning attending a nursery school
rigorózní práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68671Identifikátory
SIS: 162090
Kolekce
- Kvalifikační práce [23753]
Oponent práce
Horáková Hoskovcová, Simona
Šírová, Eva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
8. 4. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
tranzice, resilienceKlíčová slova (anglicky)
transition, resilienceModerujícím procesem zvládání nároků socializující společnosti je schopnost autoregulace jedince. Za jeden z takových vývojových úkolů lze považovat přechod, tranzici z rodinného prostředí do mateřské školy. Tranzice může být jednou z největších výzev jak pro dítě, tak i pro rodinu a pedagogy, protože nezahrnuje pouze jednu změnu, ale funguje v interakci různých změn. Cílem našeho výzkumu je zjistit vývoj resilience v jednom z prvních významných tranzitorních momentů v životě dítěte, jakým je vstup do mateřské školy a podíl autoregulace na tomto procesu. Teoretické základy našeho výzkumného projektu tvoří koncept resilience vycházející ze sociálně kognitivní teorie. Problematika se vzhledem k zaměření na adaptaci dítěte na vzdělávací systém dotýká také otázky autoregulace, která je v našem kulturním kontextu významnou složkou úspěšného zvládnutí nároků výkonové společnosti na dítě. Další významný aspekt, podílející se na úspěšné adaptaci, je bezesporu psychická odolnost dítěte, ve smyslu schopnosti účinně se vypořádat se stresem a nepřízní. Ohniskem našeho výzkumu jsou děti předškolního věku (tři až šest let), které se adaptují na nové prostředí mateřské školy. Do tohoto prostředí přicházejí děti z rodiny. Počátek docházky do mateřské školy a vývojové úkoly s ním spojené považujeme za klíčové...
The ability of autoregulation of an individual is a process which moderates coping with social demands. The transition from family environment to a nursery school can be considered one of such developmental tasks. This transition may become one of the major challenges both for the child and family, and also for the pedagogues, since it does not involve solely one change, but rather functions in the interaction of various changes. The aim of our research is to determine the development of resilience during one of the first significant transient moments in a child's life, such as admission to a nurser school, and also significance of autoregulation in this process. Theoretical foundations of our research project consist of the concept of resilience based on social cognitive theory. Given the focus on the adaptation of a child to education system, the issue also includes the question of autoregulation, which in our cultural context is an important component of successful coping with social demands. Another important aspect involved in the successful adaptation is undoubtedly the psychological resilience of a child, in terms of the ability to effectively deal with stress and adversity. The focus of our research are preschool children (three to six years), adapting to the new environment of a nursery...