Průzkum kompetencí žáků podle PISA v souvislosti s badatelsky orientovanou výukou
Survey of the pupil's skills by PISA-research connected with IBSE
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68629Identifiers
Study Information System: 161602
Collections
- Kvalifikační práce [20088]
Author
Consultant
Šulcová, Renata
Referee
Čtrnáctová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Training Teachers of Chemistry at Higher Secondary Schools
Department
Department of teaching and Didactics of Chemistry
Date of defense
6. 2. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
výzkum PISA, aktivizace žáků, badatelsky orientovaná výukaKeywords (English)
research of PISA, involvment of pupils, Inquiry based science educationUNIVERZITA KARLOVA v Praze - Přírodovědecká fakulta Katedra učitelství a didaktiky chemie Albertov 3, 128 40 Praha 2, Česká republika Průzkum kompetencí žáků podle PISA v souvoslosti s badatelsky orientovanou výukou Mgr. Miroslav Pražienka prazienkam@gymlovo.cz Zpracované téma testování žáků a moderní metody výuky přírodovědných předmětů propojuje dva z trendů v českých a potažmo i evropských školách. V současné přípravě budoucích učitelů, ale též v celoživotním vzdělávání pedagogických pracovníků jsou propagovány metody moderní výuky, proto se tato práce se zaměřuje na badatelsky orientovanou výuku. V teoretické části je badatelská metoda popsána z teoretického hlediska, propojena s mezinárodním testováním PISA a integrována v praktické části i do samotného testování žáků. Pro potřeby této rigorózní práce byly po důkladné rešerši materiálů a metody PISA vypracovány testové úlohy pro experimentální část práce, ve kterých jsou zapojeny i prvky badatelské. Testování proběhlo nejdříve pilotně, potom byl testovací materiál upraven a připraven pro skutečné testování. Testování v ostrém režimu proběhlo celkem na 4 školách (na ZŠ v okrese Praha - západ, pražském gymnáziu a regionálním gymnáziu v Lovosicích), ve kterém se ze čtyř tříd zúčastnilo celkem 101 patnáctiletých žáků. Výsledky testování byly...
CHARLES UNIVERSITY IN PRAGUE - Faculty of Science Department of Teaching and Didactics of Chemistry Albertov 3, 128 40 Praha 2, Czech Republic Survey of the pupils' skills according to PISA-reserch connected with Inquiry Based Science Education Mgr. Miroslav Pražienka prazienkam@gymlovo.cz The described topic of the testing of the pupils and modern methods of teaching the science subjects connect two trends in Czech and European schools. Nowadays the methods of the modern education have been promoted in the proces of preparation of the future teachers but also in the lifelong learning of the teachers. The thesis is focused on Inquiry Based Science Education. This modern method is connected with the international testing PISA and is described in theoretical part. Both are integrated in practical part and testing. After careful studying of materials and the method of PISA, there were elaborated the testing tasks with inquiry skills for experimental part of this work. After the first trial testing, the materials were modified and prepared for real testing. The testing was carried out on four schools (secondary school near Prague, grammar schools in Prague and in Lovosice), four classes and 101 fifteen- years-old pupils were included. The results of the testing were represented in graphs and discussed....