Integrace žáka cizince do procesu primárního vzdělávání
Integration of Foreign Student into a Primary Education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68379Identifiers
Study Information System: 146935
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Consultant
Horáčková, Klára
Referee
Horáčková, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Mateřský jazyk, multikulturní, inkluze, integrace, cizinec, diskriminace, migrace, azylant, individuální vzdělávací plánKeywords (English)
Mother language, multicultural, inclusion, integration, foreigner, discrimination, migration, seeker, individual study planDiplomová práce se zabývá problematikou inkluze a integrace žáků s odlišným mateřským jazykem v českých základních školách a poukazuje na připravenost českých škol a učitelů na příchod a integraci těchto žáků. Teoretická část práce je zaměřena převážně na popis doporučených postupů integrace a inkluze žáků s odlišným mateřským jazykem. V empirické části jsou zpracována data z pozorování výuky, rozhovorů s učiteli, výchovnou poradkyní, řediteli škol i rozhovory a kazuistické studie žáků s odlišným mateřským jazykem. Výzkumným přístupem je případová studie inkluze žáků s odlišným mateřským jazykem a dotazníkové šetření. KLÍČOVÁ SLOVA Mateřský jazyk, multikulturní, inkluze, integrace, cizinec, diskriminace, migrace, azylant, individuální vzdělávací plán.
This thesis deals with the inclusion and integration of pupils with a different mother tongue in Czech elementary schools and point to the readiness of Czech schools and teachers for the integration of these pupils. The theoretical part is mainly focused on describing the best practices of integration and inclusion of pupils with a different mother tongue. In the empirical part are processed data from observations of lessons, interviews with teachers, educational consultant, school principals and interviews and published case studies of students with a different mother tongue. Research case study approach is the inclusion of pupils with a different mother tongue and the questionnaire. KEYWORDS Mother tongue, multicultural, inclusion, integration, foreigner, discrimination, migration, seeker, individual study plan.