Podpora začínajícího učitele na ZŠ Kunratice
Beginning Teacher Support at Elementary School Kunratice
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68362Identifiers
Study Information System: 146936
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Kargerová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Mentoring,podpora, začínající učitel, ZŠ Kunratice, profesní rozvoj, zkušenostiKeywords (English)
Mentoring,support, teacher, elementary school Kunratice, professional development opportunities, experiencesDiplomová práce s názvem Podpora začínajícího učitele na ZŠ Kunratice zjišťuje, jak na vybrané základní škole podporují začínající učitele v oblasti profesního rozvoje. Jaké možnosti je škola schopna začínajícím učitelům nabídnout. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část popisuje profesi začínajícího učitele, způsoby podpory začínajících učitelů, jako je mentoring, párová výuka, profesní portfolio, plán osobního pedagogického rozvoje. Způsoby podpory začínajících učitelů jsou popsány obecně, poté se zaměřením na to, jak je taková podpora realizovaná na ZŠ Kunratice. Praktická část zjišťuje přínos jednotlivých možností podpory začínajících učitelů na vybrané škole formou kvalitativního výzkumu, analýzou dokumentů školy. Součástí praktické části je i vlastní zkušenost autora práce k dané problematice. Klíčová slova podpora, začínající učitel, ZŠ Kunratice, mentoring, párová výuka, pedagogické portfolio, plán osobního pedagogického rozvoje
The thesis called Beginning Teacher Support at Elementary School Kunratice explores how the chosen school supports the beginning teachers in the area of their professional development and what opportunities are provided to them by the school. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part describes the beginning teacher profession and ways of supporting the beginning teachers, such as mentoring, pair teaching, professional portfolio, or personal plan of pedagogical development. The ways of supporting the beginning teachers are described first in general, and next with the focus on how such support is implemented at the elementary school Kunratice. The practical part investigates the contribution of specific ways of supporting the beginning teachers at the chosen school using qualitative research as well as analysis of the internal documents. Moreover, the practical part contains outcomes of the author's previous experience in the respective field. Key words Support, beginning teacher, elementary school Kunratice, mentoring, pair teaching, pedagogical portfolio, personal plan of pedagogical development